Goed dat je het grondig aanpakt. De 7a kop moet je nog wel modificeren voor het watermanifold. Succes met je project!
Na een dik jaar gestuurd te hebben in de S2 was ik behoorlijk gewend aan het vermogen van de wagen. Nadat de koppeling overleed was de keus snel gemaakt! Het blok gaat er uit en de S2 word voor lange tijd geschorst! De komende tijd ga ik me bezig houden met het opbouwen van een sterke betrouwbare motor. Hoeveel PK er uit gaan komen zien we dan wel maar ik wil gaan beginnen met een GT30R. Ik zal proberen om om de zoveel tijd een update te plaatsen.
Volgende hooft onderdelen wil ik gaan gebruiken:
ABY onderblok
7a kop
7a vliegwiel (afgedraaid)
IE engineering drijfstangen
JE zuigers
Standaard krukas
Standaard nokkenassen (mischien 7A)
Tubular uitlaat spruitstuk
Reverst inlaat spruitstuk
+ nog meer
Tijdje terug begonnen met de demonteren van de S2 motor. Dit ging prima. Daarna de motor uit elkaar gehaald. De motor zelf heeft erg goed gelopen. Maar er zijn aardig wat onverwachte dingen gevonden toen ik hem uit elkaar haalde. De cilinderkop zag er als nieuw uit als je door de olie vul dop naar binnen gluurde dus ik verwachten wel dat er al eens een nieuwe koppakking tussen is gegaan. Nu bleek dat er een 3B kop op mijn mooie ABY motor zat! Waarschijnlijk de snaar een keer gebroken. De halsensor zat met kit op zijn plaats !!!! Ook zaten er groote scheuren in de kop bij de bougies. Dit is wel normaal bij een 5cil turbo maar deze zijn wel erg ver door gescheurd, ook zitten er bij een paar bougies schroefdraad bussen is gedraaid. Oftewel de kop moet worden vervangen.
Toen was de krukas aan de beurt. Bij lagerschaal nummer 4 was een behoorlijke kras in de legerschaal geslepen. Ook zit daar een klein puntje in de krukas. Ik weet nog niet wat ik ga doen met de krukas. Misschien laten slijpen of een andere er in. De zuigers zelf waren in erg goede staat. Deze zijn al verkocht aan iemand die ze in zijn 1.8 16V blok gaat stoppen. De cilinder boringen waren minder naar mijn zit. Er zit een behoorlijke stootrand in. De km teller in de auto staat op 195000 maar aan de boringen te zien zou dat zo maar 295000 kunnen zijn. Dit maakt verder niet uit omdat de boringen opgeboord worden met .5 mm voor de JE zuigers .
Dit is mijn eerste serieuze motor revisie/tjoening dus ben benieuwd.
Roy, ik ga je project vereren met mijn 1000ste post.
Gaaf dat je dit gaat doen. Ik ben bij je thuis geweest, dus ik weet ook hoe lastig dit gaat worden. Waar ga je de S2 Avant stallen in de schorsingstijd?
Vergeet niet dat er overijverige gemeenteambtenaren zijn die op straat sleutelen belonen met een boete.
Tenzij dit mag volgens de APV.
Ga je ook nog de rest van de wagen aanpakken? Onderstel ed.?
Een GT30R? Zowee...
Leuk spaarpotje opgebouwd hoop ik. Ik zie dat je 80Q nog hebt.
De theorie achter de 7A kop is dat deze relatief laag belast is dus komt het zelden voor dat er scheurtjes in zitten. Je moet idd wel de waterkanalen boren / Hallsensor zien te monteren ( al gaat dik ook wel met kit ben ik achter ) en de kleppen overzetten omdat de 7A geen natrium gekoelde kleppen heeft.
De Avant staat netjes droog in een garagebox. Zal wel ff gaan duren voordat hij weer dag licht gaat zien.
Van overijverige gemeenteambtenaren heb ik gelukkig nog nooit last gehad. Het onderstel is al redelijk in orden zijn koni's onder gegaan en powerflex bussen. Ook GT3 voor remmen zitten er al op. Ook gaat gelijk de S4 B5 6 bak er onder.
Hehe deze zomer gaat zeker lukken idd. De winter daar op ook wel en de zomer daar weer op moet ook nog lukken. Die zomer op die zomer wil ik hem wel rijdend hebben. Licht er een beetje aan hoe snel die geldboom weer groeit.
Ik hoop deze week nog een 7a blok op te halen. Daar van wil ik gebruiken:
- kleppendekesel
- cilinderkop
- krukas
- vliegwiel
Vandaag is het 2e slachtoffer in mijn horror schuurtje verschenen. .
De krukas ziet er netjes uit moet hem alleen nog ff opmeten. De kop is ook netjes alleen wel alle boutjes van de water manifold afgebroken en een van de uitlaat. Dat word dus boren. De nokkenassen zijn ook mooi maar ik weet nog niet of ik die ga gebruiken. Mischien ga ik wel voor standaard ABY. Het vliegwiel moet worden afgedraaid en ik moet een goede koppeling kopen. Als ik de zuigers en drijfstangen binnen heb kan het blok worden geboord en de boel worden gebalanceerd. Ook heb ik een pot zwarte Por15 engine emamel gekocht. Zijnt zeer goed spul te zijn om het blok te verven. http://www.por15.com/ENGINE-ENAMEL/productinfo/EEPA/
Tja ik heb al een 7A. Ik denk dat ik die gewoon laat afdraaien naar 8 of 7 kilo of zo. Ik ben aan het kijken voor een goede kopeling. Ik dacht zelf aan een Southbend Stage 3 "Drag" Series.
http://www.efiexpress.com/catalog/pr...products_id=38
Raar, je ben de eerste van wie ik een slecht ervaring hoor/lees. Maar ik zal nog eens rondkijken ik hoor ineens niets meer van die genen bij wie ik het spul besteld heb. Nog niets betaald gelukkig.