Bekijk Poll Resultaten: Automaat of handgeschakeld?

Stemmers
237. Je mag niet op deze poll stemmen
  • Automaat

    157 66,24%
  • Handgeschakeld

    61 25,74%
  • Maakt me niet uit

    19 8,02%
Pagina 1 van 11 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 208

Onderwerp: Wat heb je liever: Automaat of handbak?

  1. #1

    Standaard Wat heb je liever: Automaat of handbak?

    Op dit moment gaat mijn voorkeur naar handgeschakeld uit, maar ik heb nog nooit in een automaat gereden dus wellicht weet ik niet wat ik mis..... in files lijkt me een automaat wel erg handig.

  2. #2
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: Wat heb je liever: Automaat of handbak?

    Ligt aan:

    1. het soort auto
    2. het beoogde doel
    3. de motorisering

    Een A6 1.8 automaat FWD zal vergeleken met een 2.8 quattro tiptronic totaal anders rijden; bij de ene traag en onmogelijk, de andere normaal en relaxed. Datzelfde geldt andersom: een 1.8T in een A4 met een handbak rijdt in mijn optiek beter dan een automaat in combinatie met een turbo. Daarnaast: rijd je veel file, dan is een automaat erg prettig. Rij je graag sportief en lichtvoetig, dan is een handbak bijna altijd 'jouw ding'.

    Ik zeg:
    grote auto + grote motor = automaat. Klein autootje met klein motortje = handbak
    grote auto + kleine motor = handbak. Klein autootje met grote motor = handbak
    Vuistregel uiteraard..

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2009
    Leeftijd
    60
    Posts
    7.517
    Kudos
    147
    Auto
    Audi SQ8
    Land
    Land

    Standaard Re: Wat heb je liever: Automaat of handbak?

    Automaat natuurlijk. Je mag wel eens in die van mij rijden, dan wil je nooit meer schakelen

    Heb de eerste automaten met 1,2 en D gereden tot de 7-traps Multitronic. Heb nu de 6-traps Tiptronic omdat ik Quattro rij.

    Het feit dat ik geen rechteronderarm heb is hierbij niet van belang, want ik mag gewoon schakelauto's rijden van de RDW (hoewel ze iedere 5 jaar de regels wel aanscherpen).

    En wil ik toch schakelen dan kan ik altijd flipperen aan het stuur, of gewoon met de pook schakelen zonder 'klutsen' of koppelen.
    Audi SQ8 Java Green 4.0 TFSI V8 600pk / 900nm en Q3 45 TFSI

  4. #4

    Standaard Re: Wat heb je liever: Automaat of handbak?

    Heb idd een proefrit gemaakt in een automaat en dit was de eerste keer. Ik had er bijna helemaal geen moeite mee! Het rijdt werkelijk fantastisch. Mijn volgende auto gaat zeker een automaat worden...
    Gr Davitamontje A1 1.4 PLB S-Tronic xenon

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.883
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Wat heb je liever: Automaat of handbak?

    Schakelen is leuk maar voor de dagelijkse file is een automaat heerlijk. Ik wil dus twee auto's.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6
    fred44nl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    80
    Posts
    4.308
    Kudos
    50
    Auto
    Audi RSQ3
    Land
    Land

    Standaard Re: Wat heb je liever: Automaat of handbak?

    tot voor kort heb ik altijd auto's met een handbak gehad.
    af en toe wel in een "conventionele" automaat gereden.
    omdat ik het gedrag van de koppelomvormer bij de lagere versnelingen heel vervelend heb ervaren, heb ik altijd weer een auto met handbak gekocht.
    altijd niet al te grote auto's gehad met een wat grotere motor èn een close-ratio bak met 5 versn.
    tot ik m'n A3 kreeg.
    een niet al te grote auto met een best wel aardig vermogen.
    maar nu waren er 6 versnellingen.
    en als je daar een beetje schakel-lui mee gaat rijden, dan kom je er achter dat de motor in de 6e versn. niks meer doet.
    tja, en terugschakelen was ik allang verleerd.
    dus was de conclusie heel eenvoudig: een S-tronic, in één woord geweldig

  7. #7

    Standaard Re: Wat heb je liever: Automaat of handbak?

    Ik heb altijd (27 jaar) een handbak gehad.
    Nu heb ik de MultiTronic, bevat meer dan prima.
    Gebruik de flippers en/of pook eigenlijk heel zelden.
    Wel zet ik hem zo nu en dan in S stand.....
    A6 (4F/C6) 2.0 TFSI 170pk Pro Line S MT

  8. Ad
  9. #8
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.217
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Wat heb je liever: Automaat of handbak?

    liefst dsg
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  10. #9
    Rios's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Posts
    1.341
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Wat heb je liever: Automaat of handbak?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muizenissen Bekijk Berichten
    Ligt aan:

    1. het soort auto
    2. het beoogde doel
    3. de motorisering

    Een A6 1.8 automaat FWD zal vergeleken met een 2.8 quattro tiptronic totaal anders rijden; bij de ene traag en onmogelijk, de andere normaal en relaxed. Datzelfde geldt andersom: een 1.8T in een A4 met een handbak rijdt in mijn optiek beter dan een automaat in combinatie met een turbo. Daarnaast: rijd je veel file, dan is een automaat erg prettig. Rij je graag sportief en lichtvoetig, dan is een handbak bijna altijd 'jouw ding'.

    Ik zeg:
    grote auto + grote motor = automaat. Klein autootje met klein motortje = handbak
    grote auto + kleine motor = handbak. Klein autootje met grote motor = handbak
    Vuistregel uiteraard..
    Helemaal mee eens, ooit een golf 2 gehad 1.8 automaat omdat ik tijdelijk een auto nodig had en deze voor weinig kon kopen, maar die combi nooit meer.
    Automaat geweldig maar met genoeg vermogen.

  11. #10
    rogek's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2005
    Leeftijd
    43
    Posts
    5.604
    Kudos
    49
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Wat heb je liever: Automaat of handbak?

    ik heb heel bewust voor een handbak gekozen, want welke malloot rijd er nu een a6 2.5tdi quattro met een handbak..
    nja ik omdat ik veel snelweg rij en zo af en toe toch wel eens echt wil werken emt de auto.
    buiten dat, bepal IK wanneer er geschakeld wordt, geen irritante software die terugschakeld als je op 1000rpm rond rijd bij 50km in 5de of een 50per uu in 6de bij zelfde toerental.

    ook op de snelweg, lekker in 6 laten hangen plankgas als je vanachter een vrachtewagen komt... er hoeft niet terug geschakeld te worden vind ik, laat de motor maar lekker werken.

    vandaar dat ik dus de bijna onmogelijke zoektocht naar deze wagen gestart ben toendertijd.

    buiten dat is een handbak minder onderhoud en storings gevoelig dan een automaat.
    Es gibt etwas, das noch mehr Spaß macht als ein Turbo. Zwei
    - '15 Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro
    - '99 Audi S4 Sedan LY7M MRC Mapped 362.8PK/561NM

  12. #11
    A4FSI
    Guest

    Standaard Re: Wat heb je liever: Automaat of handbak?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muizenissen Bekijk Berichten

    Ik zeg:
    grote auto + grote motor = automaat. Klein autootje met klein motortje = handbak
    grote auto + kleine motor = handbak. Klein autootje met grote motor = handbak
    Vuistregel uiteraard..
    Mee eens! Vanaf 2.4 = automaat

  13. #12
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: Wat heb je liever: Automaat of handbak?

    @ Rogek: tipstand anyone? Enige dat die regelt in de tipstand, is een motorbescherming, die terecht ingrijpt. Opschakelen bij toerenbegrenzer, terugschakelen bij stationair toerental. Dat doe je bij een handbak ook mag ik hopen.. Ik reed op de snelweg altijd in de tipstand, gewoon in de '5' geforceerd. Soms bij inhalen terug naar '4', meer niet.

    Ik heb de tiptronic nooit als irritant ondervonden, en dat terwijl ik tot dan toe altijd een enorme hekel had aan alles dat geen handbak was. 't Is inmiddels bij mij zelfs zo erg, dat als ik een bloedmooie S6 tegenkom, die aan alle eisen voldoet, en in werkelijke nieuwstaat is voor slechts €11.000, dat ik 'm laat staan als-ie een handbak heeft.. Voor mij nooit meer wat anders dan een automaat in een grote auto met een grote soepele motor, handbak voelt amateuristisch en goedkoop aan in een dergelijke klasse auto.
    Laatst gewijzigd door muizenissen; 22-09-10 om 21:39.

  14. #13

    Standaard Re: Wat heb je liever: Automaat of handbak?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muizenissen Bekijk Berichten
    @ Rogek: tipstand anyone? Enige dat die regelt in de tipstand, is een motorbescherming, die terecht ingrijpt. Opschakelen bij toerenbegrenzer, terugschakelen bij stationair toerental. Dat doe je bij een handbak ook mag ik hopen.. Ik reed op de snelweg altijd in de tipstand, gewoon in de '5' geforceerd. Soms bij inhalen terug naar '4', meer niet.

    Ik heb de tiptronic nooit als irritant ondervonden, en dat terwijl ik tot dan toe altijd een enorme hekel had aan alles dat geen handbak was. 't Is inmiddels bij mij zelfs zo erg, dat als ik een bloedmooie S6 tegenkom, die aan alle eisen voldoet, en in werkelijke nieuwstaat is voor slechts €11.000, dat ik 'm laat staan als-ie een handbak heeft.. Voor mij nooit meer wat anders dan een automaat in een grote auto met een grote soepele motor, handbak voelt amateuristisch en goedkoop aan in een dergelijke klasse auto.
    Wat maak je van het feit dat een automaat a6 c5 er een seconde langer over doet om naar 100 te klimmen dan een handgeschakelde?

    Overigens... verbeter me als dat niet het geval is, maar ik meen me te herinneren dat de automaat toch wel wat meer tijd nodig heeft in modellen van een aantal jaar geleden.

  15. #14
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: Wat heb je liever: Automaat of handbak?

    Ligt heel sterk aan de auto en het vermogen; ze zijn vaak langzamer ja. Schakelen kost regelmatig meer tijd (al valt het schakelen zelf in de praktijk reuze mee, aangezien je sowieso zelden 'zo snel mogelijk' optrekt), maar ze zijn ook langzamer omdat ze zwaarder zijn (een tiptronic weegt al snel 60kg meer) en langere versnellingen hebben (mijn huidige 2.4 handbak rijdt in '5' bij 2000rpm zo'n 78km/u, mijn ex-2.8 quattro tiptronic reed bij 2000rpm in '5' 110km/u, niet overdreven, en zo ook ruim 125km/u in de tweede versnelling).

    Een S6 handbak doet 0-100 in 6.7 seconden, een tiptronic in 6.9 seconden. Vind ik dus alleszins meevallen; top is beide 250+. Langere versnellingen en een kleine motor zijn een slechte combi, en dat gecombineerd met de 0,5 seconde tragere schakeltijd resulteert in een verschrikkelijke auto..

    Overigens zijn multitronics regelmatig even snel, of sneller, dan de handbak met dezelfde motor + FWD. Voor mij wegen andere voordelen weer ruimschoots op tegen dat geringe prestatieverlies:
    - geen mogelijkheid tot afslaan van de motor bij wegrijden; hetzij bij hard wegtrekken, hetzij met 4 passagiers
    - soepele vermogensafgifte bij lagere snelheden/versnellingen
    - geen denken aan; je kan niet per ongeluk te lang in een versnelling blijven
    - reactievermogen bij noodsituaties.. Stel, je moet een noodstop maken, en daarna snel weer weg. Lullig als je je handbak nog in de 5e versnelling hebt staan, en je motor afslaat.. Bij een automaat denk ik daar niet eens aan; vol op de rem, direct vol op 't gas, gáán. Stukje veiligheid/comfort, imho .

    Als je de 'triptronic-mod' uitvoert, wordt het schakelpatroon ook sneller en eenvoudiger. De bak reageert dan in 95% van de gevallen gewoon zoals het hoort, en niet onverwacht schakelend.

    Overigens mogen de specificaties met een korreltje zout genomen worden: mijn ex 2.8 zou officieel 0-100 in 10,7 seconden moeten doen. Ik deed 0-110 op de teller (106km/u echt op 2 GPS-en) met een volle tank en een passagier in iets meer dan 9,5 seconde. Dat was voor het chippen en de tiptronic mod. Na deze twee ging er ruim 0,5 vanaf, zodat 0-100 met een volle tank en passagier rond de 9 seconden uit komt. Bijna 2 seconden sneller dan opgegeven, en vergelijkbaar met de handbak (opgegeven 8,8 seconden).

  16. #15

    Standaard Re: Wat heb je liever: Automaat of handbak?

    Veel nuttige informatie, bedankt. Met die lange versnellingsverhoudingen zal het verbruik op lange afstanden (snelweg) wel afnemen.... lijkt me echter wel een nadeel wanneer je in wil halen of ineens wil versnellen om wat voor reden dan ook.

  17. #16
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: Wat heb je liever: Automaat of handbak?

    Klopt, en daarin schiet zo'n ding vaak te kort en krijgen ze dus een trage/slechte naam. Na het toepassen van de befaamde mod schakelde mijn tiptronic echter zodanig veel sneller terug bij half gas tot vol gas, dat het nagenoeg onmerkbaar was.. Binnen een seconde twee versnellingen terug (120km/u in '3' is ~4000rpm, dus dan is-ie heus wel rap ) was geen enkel probleem. Mocht je dus snel willen inhalen, dan hoefde je dus alleen maar vlot het gas in te trappen, and away you went..

    Edit: verbruik was wel even wat anders, ondanks de enorme versnelling was het verbruik op de snelweg met moeite 1 op 10. Rond de 100km/u was 1 op 11 tot 1 op 12 haalbaar, daarboven 1 op 10, om bij ~130km/u om te slaan naar 1 op 9. Dit blijft dan ook ongeveer zo tot ~165km/u (3000rpm in '5').
    Laatst gewijzigd door muizenissen; 22-09-10 om 22:35.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Posts
    4.522
    Kudos
    19
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Wat heb je liever: Automaat of handbak?

    Ikzelf heb altijd gezegd dat ik een handbak wou, vooral nadat ik 5 jaar lang alleen automaat in de auto's van mijn ouders heb gereden. Ik miste het schakelen heel erg, het zelf bepalen van het doorschakelen en het sportieve ervan. Dat gevoel werd voornamelijk veroorzaakt doordat ik erg ontevreden was over de automaat (mijn moeders auto: 1.6 Golf IV uit 1999). Traag ding, vreselijk.

    Maar: ik heb inmiddels ook wat kilometers mogen maken in de nieuwe Golf van mijn vader (1.4 FSI uit 2008, met de 7 traps DSG) en ben blij verrast. Maar ja, wat muiz ook zegt: er is niks aan met zo'n kleine motor. De tijd dat de bak erover doet om een respectabele snelheid te bereiken, ben je al verveeld. In dat geval had je het liever zelf opgeschakeld.

    Bij mijn huidige auto heb ik ook een schakelbak. Ik heb daar nog steeds geen spijt van, want mijn 2.0T is heerlijk om op te schakelen. Echter, ik verlang naar meer vermogen...en ik verlang ook naar een automaat. In de volgende auto weet ik dus dat ik de handbak laat voor wat het is. Kleine auto prima, maar grotere auto gaat absoluut grotere motor + automaat. Een dergelijke klasse auto mag je denk ik ook niets anders verwachten.
    In der Heimat des Audis

  19. #18
    Jelle..'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.499
    Kudos
    45
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Wat heb je liever: Automaat of handbak?

    Zoals al eerder is gezegt; sportief = handbak en cruisen = automaat. Moet er niet aan denken om een 1.8T met automaat te hebben.
    Mijn moeder heeft TT 3.2 DSG dat rijd ook goed. Maar ik weet niet wat ik er van moet denken. Zelf schakelen zou heerlijk zijn, maar van de andere kant kan je met de 3.2 ook weer heerlijk cruisen. Met DSG kan je ook handmatig schakelen alleen dat voelt zo 'nep' aan.

  20. #19
    avanon
    Guest

    Standaard Re: Wat heb je liever: Automaat of handbak?

    ik heb meestal auto's met de wat bescheiden motorisering gehad, dus met handbak, bevalt prima. (behalve in een peuz die ik had, erg hakerig) Maar als er een komt met 2.5 l of meer, absoluut een automaat

  21. #20
    FerrySwart's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    60
    Posts
    458
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Wat heb je liever: Automaat of handbak?

    Toen ik voor het eerst in Amerika was in 1996 en daar dus een automaat als huurauto had ben ik me serieus gaan afvragen waarom mensen in Europa nog steeds met de hand schakelde. Maar het duurde tot eind 1999 voordat ik een automaat hier in Nederland zou kopen Het was een A6 2.8 quattro uit 1995. Nog met een 4-traps conventionele automaat erin. Door de hogere benzine prijzen hebben we hem uiteindelijk twee jaar later ingeruild voor een gechipte A4 B5 1.8T tiptronic. Vanaf toen kon ik ook sequenceel schakelen en dat gebruikte ik wel eens omdat het het toch niet altijd eens was met de momenten waarop de automaat schakelde. Na een tussen stap naar een peuz 307 break met handbak in 2006 dit jaar maart dus een multitronic. Heerlijk weer een automaat. En de multitronic heeft alle voordelen van een automaat zonder de nadelen daarvan. Perfecte bak, voor mij nooit meer iets anders...

    Uit de poll blijkt ook wel dat 3 kwart een automaat prefereert.
    Ikzelf ben het niet eens met de stelling kleine "motor = handbak, grote motor = automaat".
    Ik heb ook kleine auto's gereden met een automaat (voornamelijk in de USA als huurauto) en dat rijdt uitstekend. De kleinste automaat die ik gereden heb was een chevrolet Aveo. Voor mij is een moderne automaat altijd te prefereren boven een handbak, wat voor auto het ook is. Maar misschien komt dat omdat ik een cruizer ben en niet veel geef om vermogen. Vermogen moet een auto wel voldoende hebben maar meer dan 200 pk hoeft van mij echt niet. Mijn huidige 140Pk 2.0TDI heeft voor mij meer dan genoeg vermogen...
    Audi A4 B7 2.0TDI avant multitronic uit 2005. 212.000Km, af fabriek navi, Carcheck systeem, bose speakers met subwoofer (af fabriek).

Pagina 1 van 11 12345 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •