En de ex gaat überhaupt akkoord met overname van de 80? Als je 'm moet overkopen voor €1000, neem ik aan dat-ie niet van jou is / op jouw naam staat.... What if... zij 'm niet wil verkopen?
Ex is sinds heel recent wat minder ex... Maar dat veranderd even niets aan de huidige situatie. Terechte vraag. Zij wil mij de 80 anyway laten gebruiken maar vanuit de situatie van 2 verschillende huishoudens, niet weten wat de toekomst brengt etc etc is het niet handig een auto met twee te delen. Zij denkt over verkoop na (heeft hem ook niet echt hard nodig), anders wordt het de knappe barrel.
Ik ken je standpunt over verkoop van de 8 . Maar voor mijn zekerheid op dit moment is verkoop eigenlijk de beste optie. Met alle tegenstrijdige gevoelens die ik er over heb.
Ik ben het helemaal met Leon eens, zou ook weer voor de 80 gaan ... leuke oplossing naast de leaser!
De finale afrekening bedraagt 1375 euro netto t/m juni, werkgever draagt bij met 850 euro bruto uit een potje onkosten wat ik heb en nooit gebruik (maar waar ik wel declaraties voor heb), per saldo dus zelf ongeveer 875 euro zelf betalen.
Het ziet er naar uit dat ik de A4 gewoon prive ga rijden.
Nou Martijn, je hebt het er maar druk mee....
Ik dacht net als Leon tijdens het lezen van je verhaaltje direct aan je 80... Een fantastische auto voor weinig met zga 200 pk, quattro en lage onderhouds/benzine kosten...
Als je zoals je zegt maar +- 800 euro moet neerleggen voor de A4 te rijden is dat natuurlijk ook een hele hele relaxte optie... Gewoon een dikke B7 rijden met (gok) 140 pk en absoluut geen onkosten, heeeerlijk! Iets minder vanuit het liefhebber oogpunt maarja je kunt gewoon relaxen tot je cashflow wat toeneemt en dan weer gaan kijken voor iets waarbij je niet durft op te staan als je het ziet...
Als ik naar mezelf kijk, is een aankoop van een andere auto altijd veel duurder geweest dan alleen de aanschaf.
Je weet nu wat je hebt en wat er eventueel aan zit te komen, met een andere (80) ben je het eerste half jaar/ jaar weer bezig om enkele zaken op orde te krijgen.
Vaak lijken het kleine dingen, banden remmen distributie etc, maar lopen de kosten toch langzaam op. Dus zo maar even een andere auto voor 1000 kopen is vaak toch veel duurder. In het geval van de 80 heb je misschien geluk omdat je de auto al kent?
Aan de andere kant mocht er een onvoorziene reparatie komen aan de 8 dan ben je met 1000 euro net door de deur van de dealer/ garage, met misschien een kopje koffie.
Een reserve pot van 1000 voor de 8 lijkt me erg weinig.
Je levert hoe dan ook in op comfort en afschrijving.
Suc6 met deze zware keuze.
Een keuze die economisch gezien aanzienlijk makkelijker is dan emotioneel. Het rijden in een A8 is natuurlijk aanzienlijk anders dan in een 80 of A4. Toch, denk ik, zou ik kiezen voor het verkopen van de A8 wanneer je met de 80 verder kunt. Zoals Isaac al zei, onvoorziene reparaties zijn al gauw meer dan 1000 euro met de A8. Het voordeel is natuurlijk wel dat je leasebak ook 4 ringen op de grill heeft. En je hebt geen omkijken naar onderhoud, verzekering, belasting en brandstof. Dat je voor dat gemak dan een vast bedrag per maand kwijt bent en het eerste half jaar moet inhalen is dan eigenlijk een kleine prijs.
@Harrysmith: De 80 is (was) ook van hem, dus ook daar weet ie wat hij er aan heeft, is niet dat ie een vreemde auto koopt.
Maar zo te lezen is dat van de baan..
Ja... ze wil de 80 liever ook niet kwijt, kan haar geen ongelijk geven gezien de staat, je krijgt weinig beters terug. En met 2 huishoudens een auto delen, de complexiteit...... nah. Leuke barrel zie ik ook niet zitten (wat Harrysmith al zei, als het een lemon is ben ik nog steeds veel kwijt en anders ga ik het er toch aan uitgeven). Dus de gemakkelijkste oplossing.
Als ik het goed bekijk ga je 85 euro méér per maand afrekenen om in een auto VAN EEN ANDER te mogen rijden.
Dat kost je dan ook nog eens 1700 euro NABETALEN aan de fiscus
En het enige dat je hebt om dit te compenseren = 5300 euro cash, waar nog een oud barrel van 1000 euro ( en de nodige onverwachte kosten, let maar op) van af moeten.
Bovendien kost dat oude barrel OOK geld om per maand te rijden, dus nog eens een 100 euro erbij??
Ergo: gewoon blijven rijden die A8 zolang je zonder de 4000 euro cash kunt.
Hmm Ronald: het is 850 ineens afrekenen (1350 finale verrekening, 500 creatief door wg vergoed), 85 per maand meer. ruim 6k in cash en geen zorgen. Er komt namelijk geen barrel naast het privegebruik van de leaseauto. Flinke afschrijving? Yep, 5k ongeveer. Maar daar heb ik vrede mee. Peace of mind is namelijk priceless .
Edit: @PeterSB: zou een hele goede optie zijn, maar ik heb:
a) daar het geduld niet voor
b) ben niet vrij in het gebruik van de A8 (what if....)
c) weet niet of ik dan de 8 voor de prijs dat hij waard is kan verkopen. Ik heb nu iemand die hem, als het uiteindelijk doorgaat uiteraard, op zijn waarde weet te schatten. Wat ik nu aan de fiscus moet afrekenen (grrrr) moet ik dan wellicht als afschrijving incasseren.
Overigens @all: bedankt voor jullie meedenken! Het heeft mij geholpen e.e.a. op een rijtje te kunnen zetten.
Mocht de verkoop niet doorgaan, dan rij ik lekker (voorzichtig ) met de 8, helemaal geen straf. En heb ik mijn mindset straight als er weer een koper komt.