Maar dan denk je eerder aan lagers oid. Een olie pomp zal toch niet snel stuk gaan bij veel belasting?
Ik zie postings staan dat je ongestraft uren zou moeten kunnen knallen op de autobahn. Een dikke 3.0l tdi A6 zal dat langer volhouden dan een 2.0tdi A6, maar ook die 3 liter gaat stuk hoor, zonder ingebouwde affabriek waarschuwing....Kom op mensen, even het gezonde verstand gebruiken.
Nee, daar heeft die oliepomp inderdaad niks mee te maken, ik refereerde aan een aantal postings die ik zag voorbijkomen :-)
Je kunt met maten best wel kracht van de motor vragen. Zeker met een caravan is dat een verhaal apart, ik zie genoeg NLérs met de huis achterop 120 knallen, zonder pauzes als eerste op de camping aan komen. Ik kan me voorstellen dat die mate van belasting niet gezond is voor je zelf maar ook niet voor de auto.
Als ik een tijd flinke bergpassen gepakt heb.. stop ik even om de motor in idle en dus onbelast te laten draaien. Dat doe ik ongeveer 5 minuten.. dat gaat tot dusver perfect!
Op de vlakke wegen hier in NL zou ik dat niet zo snel doen..maar in de bergen/hellingen in France of Duitsland dan weer wel.
Alles is kapot te maken.. als je er niet zorgvuldig mee om gaat.
Gepost door OP
"Vandaag gebeld door ING Carlease: de diagnose (en volgorde der dingen) is als volgt:
- oliepomp heeft het bij zware belasting begeven
- daardoor zijn ....(enz)
Bedenk één ding: alles wat mechanisch beweegt, kan kapot gaan, door wat dan ook.
Maar een oliepomp als eerste kapot door hoge of overbelasting is niet de meest voor de hand liggende.
Maar blijkbaar gebeurt het........
Hans, er staat "oliepomp heeft het bij zware belasting begeven", en niet "door hoge belasting".
We weten nu wel dat je een motor kan overbelasten bij hoge snelheden/heuvel op...ik denk persoonlijk dat als je nog half gas over hebt en hij zakt niet terug, dat je nog niet aan het overbelasten bent... vol gas terugzakken, of net aan de snelheid kunnen aanhouden, da's wat anders of course.
Die rijden op die korte baantjes lang niet altijd op vol vermogen.
Of zie jij ze 200+ die baan in de rondte kachellen ???
En die wagens draaien dat ook geen uren.
Hoe lang duurt zo een race, half uurtje ofzo ???
Dat een paar weekenden, en dan zijn ze soms alweer afschreven.
En in de begrenzer wil zeggen dat je hoog in toeren zit. Die is juist als beveiliging van de fabriek ingebouwd.
Maar dan belast je de motor niet superzwaar. Gezond is anders ja, maar je tikt het aan, en dan schakel je door (of terug als je iemand raakt)
Laat 'm in z'n vrij staan en geef gas, kom je met een streepje gas makkelijk in de toerenbegrenzer. Dat is helemaal geen belasting (meer) voor een motor, dat is een beveiliging voor de mechanische delen (voornm. kleppentrein) van de motor.
PS. Ik denk dat de "ONGELOFELIJK" slaat op de reacties nav. dit topic.
Iig is het probleem van de topicstarter netjes opgelost door de verkoper. Kunnen veel partijen een voorbeeld aan nemen.
(Dat er iets stuk gaat is geen probleem, is mechanisch en kan dus gebeuren. Hoe het opgelost wordt, dat is pas belangrijk.)
En toch blijf ik hier mijn bedenkingen bij houden.
Fabrikanten spenderen miljoenen aan testsesies.
Duurtesten waarbij auto's langdurig (24 uur) zwaar belast worden zijn geen uitzondering.
Reden ook waarom auto's ook nog zo goed te tunen zijn.
Er is voldoende reserve ingebouwd om overbelasting te voorkomen.
Hij moet starten en goed funktioneren bij -40 in de skandenavische landen maar ook in Zuid Afrika.
In amerika zal een wagen zelden de top halen, terwijl in Duitsland de wagen rustig eens 3-4 uur op hoge snelheid
over de autobahn zal knallen.
Wat kun en mag je dan verwachten van de consument?
Gezond verstand?
Wie bepaald de norm wat gezond verstand is.
Waar ligt de grens dan?
3 personen is niet zwaar, 4 wel?
Hoe zwaar mogen die mensen dan wegen?
Hoeveel bagage is veel en wanneer valt het wel mee?
En bij welke combinatie van bovenstaande factoren mag je 150 rijden op een 5% hellende snelweg
En hoe hard mag je dan bij 4 of 6% helling
Luchtvochtigheid en temperatuur nog meewegen?
Kun je dit van een consument verlangen, ik zeg nee.
Als ik een A6 2.0TDI heb die 220 km/u kan verwacht ik dat ik rustig een paar uur met 200 over de autobahn
mag rijden.
Het hele verhaal van warmrijden wordt je prima uitgelegd bij allerlei instanties.
Zelfs bij aankoop van de wagen wordt dit vaak nog eens benadrukt.
Maar het verhaal van gecontrolleerd na laten lopen een paar minuten na flinke belasting
hoor ik (buiten dit forum) verder nergens.
Moet een consument dit weten en kun je hem schuld aan schade verwijten als hij dit niet doet en
er daardoor dingen kapot gaan?
Betreft het een auto die zo de fabriek verlaten heeft dan mag je bovenstaande kennis over na laten draaien, belasting inschatten en andere diepgaande technische kennis over autotechniek niet verlangen van een consument.
Dat heeft niets met gezond verstand te maken.
De gemiddelde autorijder is al trots als hij olie kan controlleren.
Maak geen fout door te denken dat heel autorijdend Nederland begaan is met autotechniek zoals wij hier op een forum daarover met elkaar redeneren.
Ik blijf daardoor van mening dat je op warmrijden na (dat wordt er vaak genoeg ingehamerd) geen verdere technische
kennis kunt verlangen van iemand die een auto bestuurd.
Drie weken terug nog een duurtest opgestart van 1440 uur...
Dit verhaal is echt passé.
Software-matige calibratie voor ECU's is tegenwoordig wel regio afhankelijk. Vroeger was er inderdaad een one-of-a-kind protocol voor motorsoftware, maar dat is inmiddels verdwenen te wijten aan emissie regelgeving.
Marge voor tuning zal ook kleiner worden, alleen al door de complexiteit aan modes waarin een motor draait tegenwoordig.
Het high speed knock verhaal is echt gelul; wanneer alle sappen op peil & temperatuur zijn, en van de juiste door de fabrikant voorgeschreven samenstelling loopt je motor niet kapot door detonatie.
Tijdens het ontwikkelingstraject van een motor worden alle mogelijke factoren die detonatie beïnvloeden getest en software-matig afgezekerd door gespecialiseerde ontwikkelingscentra zodat dit buiten het mogelijke toepassingsgebied van de motor valt.
Bijna goed.
Knock = detonatie als in autoignition.
Pre-ignition is gebaseerd op hotspots in de verbrandingsruimte.
High speed knock is ook waarneembaar aan het metallische geluid, echter slecht te onderscheiden van de overige mechanische geluiden. Er zijn kits om via de standaard knock sensoren te luisteren, maar een buis monteren aan het onderblok werkt net zo goed.
http://www.theswansonfamily.us/modul..._s6_onramp.mp3
http://www.theswansonfamily.us/modul...00bandpass.mp3