Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Schokkerig optrekken bij koude motor

  1. #1

    Standaard Schokkerig optrekken bij koude motor

    heb een A4 1.8T uit 2005 en het is al een aantal keer gebeurd dat tijdens het optrekken met koude motor het lijkt alsof je gas en koppeling verkeerd doseerd. Het lijkt wel alsof je met een te laag toerental wilt optrekken en dat de motor wil afslaan. Het optrekken gebeurd dan schokkerig. Door snel de koppeling iets terug te nemen en meer gas te geven en de auto meer gang te geven verdwijnt het probleem. Als de motor warm wordt verdwijnt het probleem. Zou het een defect aan het raken drukgroep kunnen zijn? Kan me niet voorstellen dat het een versleten koppeling is. Heeft iemand dit al eens meegemaakt?

  2. #2

    Standaard Re: Schokkerig optrekken bij koude motor

    beste,
    heb dit probleem precies ook. alleen heb ik dit soms ook als de motor goed warm staat.
    weet alleen de oorzaak niet.
    grtz

  3. #3

    Standaard Re: Schokkerig optrekken bij koude motor

    Hoi jonathanvt,

    Raycing had hetzelfde probleem (zie http://www.audiforum.nl/forum/8p-200...wegrijden.html). Door het vervangen van de koppeling was het probleem voor hem opgelost. Mijn auto heeft al 150.000 Km gelopen dus misschien is het toch een versleten koppeling.
    Hebben meer mensen al eens hun koppeling laten vervangen van hun auto? Misschien is het interessant, ook voor andere, om in te kunnen schatten wanneer een koppeling vervangen moet worden. Geef je ervaring eens door en voeg daarbij toe het model/type, kilometerstand, rijstijl, omschrijving klacht (waarom is de koppeling vervangen).

    Materie62

  4. #4

    Standaard Re: Schokkerig optrekken bij koude motor

    beste bedankt voor de reactie,
    maar bij mijn auto is het vliegwiel al vervangen (toen begon het probleem al met het schokken maar dan constant)
    toen hebben ze ineens een nieuwe koppeling gestoken. dus vin het nu raar dat ik dit ongeveer trug heb koppeling en vliegwiel zijn op ongv 90.000 km vervangen heb er nu 117.000km (a4 avant van 2006). en heb dit alleen als ik vertrek maar als ik al nodige info hier vind kan ik dit tegen de dealer zeggen waar hij kan naar zoeken anders begint die van niks te zoeken.
    mvg

  5. #5

    Standaard Re: Schokkerig optrekken bij koude motor

    Zeer bekende klacht van VW - Audi. Vaak gebeurt dit bij koude motor en vochtig weer. Klacht is na ca. 5 km weer weg omdat het vocht tussen vliegwiel en platen verdwenen is. Ik heb destijds een nieuwe Passat 19TDI 130 pk gekocht van 2003. Hierbij is 3 x het massa vliegwiel + koppeling vervangen. Bij een nieuwe A4 van 2006 is deze op 120000 km 1x vervangen. Daarna heb ik een multitronic gekocht maar dat wekt bij 150000 km ook niet veel vertrouwen meer.
    Dit heeft niets met de rijstijl te maken. Juist de bestuurders die voorzichtig met de koppeling omgaan krijgen ermee te maken.
    Het is niet erg en je kan er gewoon mee blijven doorrijden.


  6. #6
    skippie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    31
    Posts
    1.715
    Kudos
    45
    Auto
    Audi S3

    Standaard Re: Schokkerig optrekken bij koude motor

    Ik heb het idd ook erg ververelend! gewoon in een wat hoger toerental wegrijden helpt een hoop.
    ook mijn koppeling is ongeveer 10.000KM geleden vervangen dus dit kan het ook niet zijn.
    Audi S3 1999. JD tuned! 270PK 400NM

    Why worry about tomorrow? It will be gone the day after.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    36
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Schokkerig optrekken bij koude motor

    ik heb het eveneens, en heb net een afspraak gemaakt om vliegwiel + koppeling te laten vervangen.
    Ik heb ook bij te vlot willen optrekken (wielspin) dat de auto begint te stuiteren/heel hard klappen op te wielen.
    Ook in de 5de versnelling met laag toeren belasting begint de wagen te trillen.
    Plus bij stationair lopen en een goed warme motor voel je een onregelmatige trilling.

    Dealer verteld me dat dit veroorzaakt wordt door onbalans op het vliegwiel.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Schokkerig optrekken bij koude motor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zomers Bekijk Berichten
    Zeer bekende klacht van VW - Audi. Vaak gebeurt dit bij koude motor en vochtig weer. Klacht is na ca. 5 km weer weg omdat het vocht tussen vliegwiel en platen verdwenen is. Ik heb destijds een nieuwe Passat 19TDI 130 pk gekocht van 2003. Hierbij is 3 x het massa vliegwiel + koppeling vervangen. Bij een nieuwe A4 van 2006 is deze op 120000 km 1x vervangen. Daarna heb ik een multitronic gekocht maar dat wekt bij 150000 km ook niet veel vertrouwen meer.
    Dit heeft niets met de rijstijl te maken. Juist de bestuurders die voorzichtig met de koppeling omgaan krijgen ermee te maken.
    Het is niet erg en je kan er gewoon mee blijven doorrijden.
    @Zomers, bedankt voor je reactie. Vocht tussen de platen en het vliegwiel zou wel eens het probleem kunnen zijn.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •