Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Resultaten 41 tot 54 van de 54

Onderwerp: Cruise control doet niets, wat zelf controleren?

  1. #41
    ChronoworX's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2008
    Leeftijd
    39
    Posts
    368
    Kudos
    16
    Auto
    Audi A1 SB
    Land
    Land

    Standaard re: Cruise control doet niets, wat zelf controleren?

    Dat is jammer! Kan zijn dat de contacten ondertussen echt slecht zijn geworden of er hars in de mix is gekomen.
    Ze staan voldoende op ebay, voor een paar tientjes kan je klaar zijn. Zou in jouw geval toch eerst even kijken of je in de buurt iemand kent die goed electronica kan fixen: een paar contactjes echt goed maken moeten zij wel kunnen.

  2. #42

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    197
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Cruise control doet niets, wat zelf controleren?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ChronoworX Bekijk Berichten
    Dat is jammer! Kan zijn dat de contacten ondertussen echt slecht zijn geworden of er hars in de mix is gekomen.
    Ze staan voldoende op ebay, voor een paar tientjes kan je klaar zijn. Zou in jouw geval toch eerst even kijken of je in de buurt iemand kent die goed electronica kan fixen: een paar contactjes echt goed maken moeten zij wel kunnen.
    goede tip, het lijkt dan idd op hars ofzo in de mix, of iig een door mijzelf niet goed gemaakte verbinding.nog 1 degelijke poging wagen.componenten echt ff verwijderen contacten schoonmaken en met zilversoldeer opnieuw maken.

    keep yall updated!

  3. #43

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    197
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Cruise control doet niets, wat zelf controleren?

    nou, ik ben er eens serieus voor gaan zitten.

    de 3 condensatoren nu volledig van de print afgehaald.op de print de punten geschuurd tot op messing.de pootjes v/d condensatoren heel voorzichtig kaalgeschuurd en alle punten met s39 behandeld.dan de zaak terug gesoldeerd en kon alles mooi zien vloeien.

    de ecu teruggeplaatst en tot mijn verbazing deed ie alsnog helemaal niets.tot een week erna, deed ie t ineens weer 2 dagen goed.om er dan weer mee te stoppen hahaha.de ecu is volgens mij t probleem niet meer, die is goed nu.ik heb op de sloop hier er eentje gehaald nl, en die paar keer uitgewisseld terwijl mn oude het wer deed.die van de sloop deed het steeds niet, dus die zal idd niet goed zijn.
    opvallend is het dat er niet 1 functie wegvalt, maar dat ie of alles goed doet, of helemaal niets.op de meetpunten meet ik 6v daar waar ik 12 v moet meten.de zekering heb ik ook vervangen maar geen echte verbetering.

    ik heb op n andere audi site een heel mooi stappen meetplan gevonden (ik zal m inscannen en hier plaatsen) en daaruit komt dat de fout die nu overblijft in de combi knipper/c.c. schakelaar hendel moet zitten.ik heb r 1 besteld via onderdelenlijn van n auto met minder als 2 ton op de klok, hopelijk gaat t nu echt opgelost zijn......t gaat niet vanzelf i.i.g.

    als dit nog steeds niet gaat werken wil ik een aparte sxchakelaar voorzien waarmee ik dan enkel de cc kan inschakelen.uit doe ik dan dmv rem.up en down met stapjes en geheugenfunctie vind ik toch niet belangrijk.
    Laatst gewijzigd door donovanthedon; 24-07-15 om 13:11.

  4. #44

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    197
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Cruise control doet niets, wat zelf controleren?

    nou, t heeft heel wat voeten in de aarde gehad, maar dit is als t goed blijft de sluitpost van dit topic!

    van de schakelaars via onderdelenlijn bleek bij de 1e meteen dat ie defect was.klikkend relais en na inschakelen direct weer afvallen e.d. een ruilschakelaar gekregen van dat bedrijf, keurig geregeld.deze deed helemaal niets......

    dan besloten een febi bilstein schakelaar te bestellen.zeer betaalbaar alternatief en past keurig!voor 36,48 een mooie prijs.

    mooiste is dat na 3 defecte schakelaars, het nu eindelijk opgelost is.elke rit werkt gewoon alles en direct, zoals het hoort.

    ik kan dus relaxed de trip van 3200 km aanvangen met de caravan erachter......

    bedankt allen voor de input!

  5. #45

    Standaard re: Cruise control doet niets, wat zelf controleren?

    hallo

    ecu eruit gehaald en de contacten opnieuw gesoldeerd en ja werkt weer.
    probleem is nu dat de cc steeds harder gaat, wel langzaam maar voor je het weet
    zit je weer op een snelheid die je niet wil hebben.

    Gr Ron


  6. #46

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    197
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Cruise control doet niets, wat zelf controleren?

    ron dit probleem lijkt me nog steeds in de ecu te zitten!

  7. #47

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    197
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Cruise control doet niets, wat zelf controleren?

    helaas.te vroeg gejuichd.na een aantal dagen geeft ook de bovengenoemde combi weer problemen.

    het probleem dat nu overblijft is als volgt;
    van de ene op de andere rit doet de cc gewoon helemaal niets meer.een volgende rit kan hij het dan weer doen, maar dan ook perfect elke keer weer gedurende die rit.

    bedieningsschakelaar is nieuw dus moet goed zijn.uitmeten wijst uit dat alle schakelingen ook goed worden doorgegeven.
    ecu doet alles perfect als ie t doet.
    waardes aan de ontkoppelde ecu stekker geven aan dat er geen spanning aankomt, en daardoor kan natuurlijk het relais in de ecu kast niet schakelen.

    wie kan mij vertellen waar die spanning vandaan moet komen?ik heb nu echt bijna alles gehad maar t werkt nog steeds niet.over 2 weken op vakantie en ik hoop echt dat t voor die tijd in orde is.

    het enige waar ik nog niets mee heb gedaan is de vacuumpomp.remlichtschakelaar is verniuewd en gecontroleerd.het is een automaatbak dus andere beveiligingen zijn er niet.
    10A zekering is vernieuwd, maar als die echt stuk is merk je direct want je ventilatie zit daar ook op.

    wie o wie helpt me nog net ff naar de eindstreep???

  8. Ad
  9. #48

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    197
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard cruise control defect, waar komt spanning vandaan voor de ecu? voor vele modellen.

    ik open hier n nieuw draadje omdat deze specifieke vraag volgens mij op heel veel modellen van toepassing is.
    er staat in t a6 c5 topic ook n draadje uit, waarin ik de nodige dingen heb uitgesloten.
    mijn audi is n a6 van 1998.2.8 Q avant

    cruise control werkt dus nog steeds niet goed.
    hij doet ofwel tijdens n rit alles en perfect, om dan n andere rit helemaal niets te doen.en dat dan ook de gehele rit.

    metende aan de ontkoppelde ecu stekker (ecu 5GA 004 397-16) meet ik op pinnetjes 1 en 5 een spanning van slechts n paar volt op zn best.soms niets.ik zou daar volgens mij 12v moeten meten.
    het lijkt ook logisch, want zonder deeze spanning kan t relais in de ecu niet schakelen.
    waarom dan de ene keer wel en andere niet?
    wie kan mij helpen met waar deze spanning vandaan komt?
    dan kan ik gaan zoeken naar t laatste stukje mogelijke oorzaak.

    remlichtschakelaar is al getest en vernieuwd.stuurkolomschakelaar is vernieuwd door n febi bilstein, meten wijst goed schakelen uit.
    ecu heb ik alle condensators eraf gehad en geresoldeerd.sindsdien werkt de cc weer regelmatig, hiervoor nooit.

    over 2 weken moet ik 3400 km ofzo gaan rijden met caravan erachter, en ik hoop dus heeeeel erg dat ik t voor die tijd geregeld krijg!

    ecu repair is net voor n hele maand dicht, en ik weet ff niet wie me nog hiermee kan helpen.

  10. #49
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.891
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: cruise control defect, waar komt spanning vandaan voor de ecu? voor vele modellen.

    Gaat nog steeds over dezelfde auto, iedereen kan dit topic lezen en antwoorden maar als je de oplossing over meerdere topics verspreidt snapt niemand het meer. Topics samengevoegd, dit topic gaat over jouw cruise control.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  11. #50

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    197
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: cruise control defect, waar komt spanning vandaan voor de ecu? voor vele modellen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Gaat nog steeds over dezelfde auto, iedereen kan dit topic lezen en antwoorden maar als je de oplossing over meerdere topics verspreidt snapt niemand het meer. Topics samengevoegd, dit topic gaat over jouw cruise control.
    maar tom, nu lezen er praktisch enkel a6 c5 rijders deze specifieke nieuwe vraag.
    mijn nieuwe vraag gaat ook op voor bijv audi a4 en nog wel een paar andere ook.
    de kans dat nu iemand reageert met n a4 bijv die hetzelfde heeft gehad of het antwoord weet wordt volgens mij nu gereduceerd tot bijna nul.
    maargoed als t niet anders " mag" dan maar zo zeker.

    ja natuurlijk het gaat over mijn cruise control van n a6 c5.maar als je zo redeneert kun je meer dan de helft van de algemene technische vragen wel anders gaan onderverdelen of ben ik nu mis......
    dit lijkt me wel degelijk n vraag die het algemeen belang dient.

  12. #51
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.891
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: cruise control defect, waar komt spanning vandaan voor de ecu? voor vele modellen.

    Je bent een probleem aan het oplossen, zonder de vorige stappen is een nieuw topic zinloos. En als je klikt op 'Nieuwe berichten' komt dit ook tevoorschijn en er staat nog steeds een verwijzing in het vorige subforum waar ook op geklikt kan worden.
    En inderdaad, het werkt beter als de vragen staan in het subforum van het type waar ze over gaan. De kans op zinvolle antwoorden voor dat type is dan veel groter.

    Een ECU die het prima doet maar soms één functie wel en soms niet laat werken lijkt me onwaarschijnlijk. Ik denk dat je het hele systeem vóór de ECU moet gaan testenen doormeten, misschien is er een kabelbreuk of een problem in het elektrisch deel van het contactsot.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  13. #52
    hansdevogel89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Posts
    571
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: cruise control defect, waar komt spanning vandaan voor de ecu? voor vele modellen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Een ECU die het prima doet maar soms één functie wel en soms niet laat werken lijkt me onwaarschijnlijk. Ik denk dat je het hele systeem vóór de ECU moet gaan testenen doormeten, misschien is er een kabelbreuk of een problem in het elektrisch deel van het contactsot.
    Precies dat zou ik ook zeggen. Met vagcom in motor MWB 066 kijken of de hendel het doet als je verschillende knopjes indrukt,
    dan kabelboom doormeten tot de stekker in de parafaan, en dan vanaf het andere deel van de stekker naar de ecu doormeten.

    Het heeft geen zin om willekeurig condensators vast te gaan solderen in die ecu. Voor zover een condensator er al wat te maken mee zou hebben, want het enige dat
    die cc doet is zijn 12v (pin6 aan de hendel) doorschakelen naar de 3 andere draden als je de hendel indrukt
    '00 Audi TT 225 quattro APX, ibiswit
    Teller/IMMO/ECU/Sleutel/ABS/Airbag aanpassingen (VCDS 16.7, smok magic dash can, FVDI v21, KESS/KTAG, Vag dash can 5.29, Carprog v7.28)

  14. #53
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    74
    Posts
    2.710
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: cruise control defect, waar komt spanning vandaan voor de ecu? voor vele modellen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door donovanthedon Bekijk Berichten
    ....mijn audi is n a6 van 1998.2.8 Q avant
    ....metende aan de ontkoppelde ecu stekker (ecu 5GA 004 397-16) meet ik op pinnetjes 1 en 5 een spanning van slechts n paar volt op zn best.soms niets.ik zou daar volgens mij 12v moeten meten.
    wie kan mij helpen met waar deze spanning vandaan komt?
    In bijlage het schema, misschien helpt dat. De pinnetjes 1 en 5 zitten beide aan massa (bruine draad).
    Succes!
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  15. #54

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    197
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: cruise control defect, waar komt spanning vandaan voor de ecu? voor vele modellen.

    dankje Kees!

    ik ben echter in de tussentijd in contact geweest met ecu repair centre, en mij werd verteld dat de klacht zoals ik omschreef zeeer waarschijnlijk toch aan de ecu lag.
    ik heb de knoop doorgehakt en mijn ecu opgestuurd, en meteen n gereviseerde retour.

    na inbouwen van de nieuwe ecu 7 dagen geleden werkt alles nog steeds perfect, ook al op wat langere ritten en met caravan erachter.
    ik kreeg n mailtje van ecu repair dat in mijn ecu duidelijk een fout zat, en wat mij betreft is dus tot het tegendeel bewezen is dit probleem nu definitief verholpen.

    ik ga het schema wel opslaan en bewaren bij mijn andere audi documenten, en natuurlijk ook altijd handig voor anderen die later eenzelfde probleem tegenkomen.
    erg blij dat alles weer werkt, want over een paar weken bijna 3500 km voor de boeg met caravan erachter!

    bedankt allen

Pagina 3 van 3 EersteEerste 123

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •