Dat is jammer! Kan zijn dat de contacten ondertussen echt slecht zijn geworden of er hars in de mix is gekomen.
Ze staan voldoende op ebay, voor een paar tientjes kan je klaar zijn. Zou in jouw geval toch eerst even kijken of je in de buurt iemand kent die goed electronica kan fixen: een paar contactjes echt goed maken moeten zij wel kunnen.
nou, ik ben er eens serieus voor gaan zitten.
de 3 condensatoren nu volledig van de print afgehaald.op de print de punten geschuurd tot op messing.de pootjes v/d condensatoren heel voorzichtig kaalgeschuurd en alle punten met s39 behandeld.dan de zaak terug gesoldeerd en kon alles mooi zien vloeien.
de ecu teruggeplaatst en tot mijn verbazing deed ie alsnog helemaal niets.tot een week erna, deed ie t ineens weer 2 dagen goed.om er dan weer mee te stoppen hahaha.de ecu is volgens mij t probleem niet meer, die is goed nu.ik heb op de sloop hier er eentje gehaald nl, en die paar keer uitgewisseld terwijl mn oude het wer deed.die van de sloop deed het steeds niet, dus die zal idd niet goed zijn.
opvallend is het dat er niet 1 functie wegvalt, maar dat ie of alles goed doet, of helemaal niets.op de meetpunten meet ik 6v daar waar ik 12 v moet meten.de zekering heb ik ook vervangen maar geen echte verbetering.
ik heb op n andere audi site een heel mooi stappen meetplan gevonden (ik zal m inscannen en hier plaatsen) en daaruit komt dat de fout die nu overblijft in de combi knipper/c.c. schakelaar hendel moet zitten.ik heb r 1 besteld via onderdelenlijn van n auto met minder als 2 ton op de klok, hopelijk gaat t nu echt opgelost zijn......t gaat niet vanzelf i.i.g.
als dit nog steeds niet gaat werken wil ik een aparte sxchakelaar voorzien waarmee ik dan enkel de cc kan inschakelen.uit doe ik dan dmv rem.up en down met stapjes en geheugenfunctie vind ik toch niet belangrijk.
nou, t heeft heel wat voeten in de aarde gehad, maar dit is als t goed blijft de sluitpost van dit topic!
van de schakelaars via onderdelenlijn bleek bij de 1e meteen dat ie defect was.klikkend relais en na inschakelen direct weer afvallen e.d. een ruilschakelaar gekregen van dat bedrijf, keurig geregeld.deze deed helemaal niets......
dan besloten een febi bilstein schakelaar te bestellen.zeer betaalbaar alternatief en past keurig!voor 36,48 een mooie prijs.
mooiste is dat na 3 defecte schakelaars, het nu eindelijk opgelost is.elke rit werkt gewoon alles en direct, zoals het hoort.
ik kan dus relaxed de trip van 3200 km aanvangen met de caravan erachter......
bedankt allen voor de input!
helaas.te vroeg gejuichd.na een aantal dagen geeft ook de bovengenoemde combi weer problemen.
het probleem dat nu overblijft is als volgt;
van de ene op de andere rit doet de cc gewoon helemaal niets meer.een volgende rit kan hij het dan weer doen, maar dan ook perfect elke keer weer gedurende die rit.
bedieningsschakelaar is nieuw dus moet goed zijn.uitmeten wijst uit dat alle schakelingen ook goed worden doorgegeven.
ecu doet alles perfect als ie t doet.
waardes aan de ontkoppelde ecu stekker geven aan dat er geen spanning aankomt, en daardoor kan natuurlijk het relais in de ecu kast niet schakelen.
wie kan mij vertellen waar die spanning vandaan moet komen?ik heb nu echt bijna alles gehad maar t werkt nog steeds niet.over 2 weken op vakantie en ik hoop echt dat t voor die tijd in orde is.
het enige waar ik nog niets mee heb gedaan is de vacuumpomp.remlichtschakelaar is verniuewd en gecontroleerd.het is een automaatbak dus andere beveiligingen zijn er niet.
10A zekering is vernieuwd, maar als die echt stuk is merk je direct want je ventilatie zit daar ook op.
wie o wie helpt me nog net ff naar de eindstreep???
ik open hier n nieuw draadje omdat deze specifieke vraag volgens mij op heel veel modellen van toepassing is.
er staat in t a6 c5 topic ook n draadje uit, waarin ik de nodige dingen heb uitgesloten.
mijn audi is n a6 van 1998.2.8 Q avant
cruise control werkt dus nog steeds niet goed.
hij doet ofwel tijdens n rit alles en perfect, om dan n andere rit helemaal niets te doen.en dat dan ook de gehele rit.
metende aan de ontkoppelde ecu stekker (ecu 5GA 004 397-16) meet ik op pinnetjes 1 en 5 een spanning van slechts n paar volt op zn best.soms niets.ik zou daar volgens mij 12v moeten meten.
het lijkt ook logisch, want zonder deeze spanning kan t relais in de ecu niet schakelen.
waarom dan de ene keer wel en andere niet?
wie kan mij helpen met waar deze spanning vandaan komt?
dan kan ik gaan zoeken naar t laatste stukje mogelijke oorzaak.
remlichtschakelaar is al getest en vernieuwd.stuurkolomschakelaar is vernieuwd door n febi bilstein, meten wijst goed schakelen uit.
ecu heb ik alle condensators eraf gehad en geresoldeerd.sindsdien werkt de cc weer regelmatig, hiervoor nooit.
over 2 weken moet ik 3400 km ofzo gaan rijden met caravan erachter, en ik hoop dus heeeeel erg dat ik t voor die tijd geregeld krijg!
ecu repair is net voor n hele maand dicht, en ik weet ff niet wie me nog hiermee kan helpen.
Gaat nog steeds over dezelfde auto, iedereen kan dit topic lezen en antwoorden maar als je de oplossing over meerdere topics verspreidt snapt niemand het meer. Topics samengevoegd, dit topic gaat over jouw cruise control.
maar tom, nu lezen er praktisch enkel a6 c5 rijders deze specifieke nieuwe vraag.
mijn nieuwe vraag gaat ook op voor bijv audi a4 en nog wel een paar andere ook.
de kans dat nu iemand reageert met n a4 bijv die hetzelfde heeft gehad of het antwoord weet wordt volgens mij nu gereduceerd tot bijna nul.
maargoed als t niet anders " mag" dan maar zo zeker.
ja natuurlijk het gaat over mijn cruise control van n a6 c5.maar als je zo redeneert kun je meer dan de helft van de algemene technische vragen wel anders gaan onderverdelen of ben ik nu mis......
dit lijkt me wel degelijk n vraag die het algemeen belang dient.
Je bent een probleem aan het oplossen, zonder de vorige stappen is een nieuw topic zinloos. En als je klikt op 'Nieuwe berichten' komt dit ook tevoorschijn en er staat nog steeds een verwijzing in het vorige subforum waar ook op geklikt kan worden.
En inderdaad, het werkt beter als de vragen staan in het subforum van het type waar ze over gaan. De kans op zinvolle antwoorden voor dat type is dan veel groter.
Een ECU die het prima doet maar soms één functie wel en soms niet laat werken lijkt me onwaarschijnlijk. Ik denk dat je het hele systeem vóór de ECU moet gaan testenen doormeten, misschien is er een kabelbreuk of een problem in het elektrisch deel van het contactsot.
Precies dat zou ik ook zeggen. Met vagcom in motor MWB 066 kijken of de hendel het doet als je verschillende knopjes indrukt,
dan kabelboom doormeten tot de stekker in de parafaan, en dan vanaf het andere deel van de stekker naar de ecu doormeten.
Het heeft geen zin om willekeurig condensators vast te gaan solderen in die ecu. Voor zover een condensator er al wat te maken mee zou hebben, want het enige dat
die cc doet is zijn 12v (pin6 aan de hendel) doorschakelen naar de 3 andere draden als je de hendel indrukt
dankje Kees!
ik ben echter in de tussentijd in contact geweest met ecu repair centre, en mij werd verteld dat de klacht zoals ik omschreef zeeer waarschijnlijk toch aan de ecu lag.
ik heb de knoop doorgehakt en mijn ecu opgestuurd, en meteen n gereviseerde retour.
na inbouwen van de nieuwe ecu 7 dagen geleden werkt alles nog steeds perfect, ook al op wat langere ritten en met caravan erachter.
ik kreeg n mailtje van ecu repair dat in mijn ecu duidelijk een fout zat, en wat mij betreft is dus tot het tegendeel bewezen is dit probleem nu definitief verholpen.
ik ga het schema wel opslaan en bewaren bij mijn andere audi documenten, en natuurlijk ook altijd handig voor anderen die later eenzelfde probleem tegenkomen.
erg blij dat alles weer werkt, want over een paar weken bijna 3500 km voor de boeg met caravan erachter!
bedankt allen