JIPPIE !!! Q.E.D ! Een deugddoende getuigenis ! "YES, WE CAN" ;-)
OK, één zwaluw maakt de lente niet, maar wat velen niet voor mogelijk achtten, kan dus wél...
We hebben nu al een +180K'er, we hebben ook een getunede 400NM MT met 50K, beiden in blakende gezondheid.
Zou het dan toch kunnen dat dat die tot 'bagger' gebombardeerde MT een tweede leven heeft gekregen ?
een toevallige positieve uitzondering?
http://www.audiforum.nl/forum/840256-post25.html
Eigenlijk ging de discussie over het verschil tussen TT en MT. Dit ontaarde uiteindelijk in een discussie over het al dan niet ververssen van de olie. Om vervolgens weer OT te komen is de bom neergelegd die luid. Dat de huidige MT kwalitatief beter is als de vorige generatie's kortom het is nu wachten op de MT's die lekker wat km gedraaid hebben (+120k want dat was ongeveer de grens dat een MT met 5 platen meeging)
Ooo, maar daar kunnen we kort in zijn.
Hansyii heeft gelijk, immers volgens de ingenieurs bij Audi AG en de ingenieurs bij ZF gaat de olie in een TT levenslang mee en de olie in een MT moet elke 60k ververst worden. Dit is in hun naslag werken na te lezen.
Echter er is een groep auto en techniek liefhebbers die zeker willen zijn dat de techniek en de daarbij behorende sapjes lekker en vers blijven teneinde alles goed te blijven smeren en functioneren. Deze groep zit verspreid over alle lagen van de bevolking en wordt geholpen door technici die meer dan eens gezien hebben wat er gebeurt als de sapjes niet tijdig verschoond worden. Deze groep hanteerd andere normen en waarden ten aanzien van wat er onder onderhoudt van een auto wordt gezien. En dus wordt ook de olie van een TT lekker ververst soms zelfs elke 20k.
Dat de bovenstaande groep mensen en hun auto's beduidend minder problemen hebben met hun TT berust louter en alleen op toeval.
Kortom Hansyii als jij besluit niet te verversen prima, je hoeft het niet te doen en niemand verplicht je het te doen. Onderhoudt aan een auto doet iedereen op zijn manier en dat moet iedereen voor zichzelf weten. Ik weet dat bij mijn auto heb ik het net laten doen en over 60k laat ik weer de bakolie ververssen. Schaadt het niet...
Allereerst het gemak waarmee je voorbij gaat aan post #125.
Maar je weet niet waar je over praat.
Allereerst zitten we hier op het 4F gedeelte.
Je moet de duitse forums maar eens nalezen hoeveel mensen problemen hebben door juist het verversen van de ATF in de TT/4F.
Bij ATF heb je verschillende kwaliteiten. Dit uit zich in de kleur die men aan de olie geeft (o.a. rood, geel ,blauw)
Probleem is dat men de nieuwste kwaliteit in de bak doet bij verversen. Daarbij hoort echter ook nieuwe software en die vergeet men dan weer. Of men plaatst een foute update.
Maar ook als dit is opgelost wil de bak nogal eens problemen blijven geven.
Hoezee, hoezee, lang leve het verversen van de ATF in een TT/4F
Dit is een a6 c5 ehhhhh
Beweer ik dan de waarheid in pacht te hebben. Ik som alleen op wat er door anderen al gezegd is. Dus jij weet wel waar je over praat.
Dus ik mag omdat ik een c5 heb hier niet komen en reactie's geven ??
Beweer ik ergens dat je de olie moet verversen, ik geef alleen aan dat ik het net gedaan heb bij mijn c5, da's gedaan door die andere man die er ook niets van weet van Hartog tuning die ook meteen de software van de versnellingsbak heeft aangepast.
Zijn olie was schoon, en hij voelde het als onzin om te verversen. Ik heb de olie gezien die er bij mij uit kwam, de olie was schoon maar het filter niet. (173k)
Dat zeg je wel heel erg vaak, leg het dan eens uit zodat we begrijpen waarom jij zo tegen het verversen van de olie bent. Immers het kost jou persoonlijk niets. Mij maakt het niets uit dat ik iets laat verversen wat niet hoeft, het is mijn keuze en ik heb er een goed gevoel bij.
Ik verwijs naar een bijdrage van freek123, dan wordt mij tegengeworpen, dat is van een C5.
In de C5 hangt een ZF 5-bak, die is doorontwikkeld tot een 6-bak, die in de C6 hangt. Voor beide typen geldt dat Audi aangeeft dat de olie levenslang meegaat.
In dit geval maakt het dus in de vergelijking niet uit of het om een bak uit de C5 of C6 gaat. De olie kan in de C6 er net zo “schoon” uitkomen.
Voorts ben ik helemaal niet faliekant tegen het verversen van de ATF. Dan moet je mijn eerdere bijdragen maar lezen. In mijn laatste bericht gaf ik echter wel aan, bezint voordat ge begint.
Voorts kost het verversen geen gering bedrag.
Ik zou meer op de toer gaan zitten van: zolang die lekker schakelt, met rust laten. De bak gaat vanzelf “sputteren” als het niet goed zit.
Als je al ter vergelijking ziet dat een MT om de 60k ververst dient te worden, dan is het helemaal niet raar dat een TT levenslang meegaat. Maar dan moet je wel inzicht hebben in het werkingsprincipe en de slijtage van een MT. Is even iets anders als een aantal tandwielparen die in elkaar grijpen in een TT.
Zover ik uit het testverslag in AW van de Audi 100 met 500k kan opmaken, is bij deze auto ook de versnellingsbak/torsendifferentieelolie niet ververst. Hoewel niet geheel vergelijkbaar, werd deze olie in vroeger dagen ook ververst.
Maar blijkbaar schakelt deze nog goed.
Die post gaat over eenQuattro = TiptronicAudi A6 2.4 V6 30V Quattro
Bouwjaar 04-2001, model 4B C5
Brandstof; LPi va 130.000 km
4B = vorig model
Niet te vergelijken, compleet andere auto......
Ik kan het echter wel eens zijn met je stelling "Never change a running system".
De ingenieurs bij Audi zullen er zich echt wel iets bij gedacht hebben, om geen verversingsinterval aan te geven voor de niet MT bakken.
Daarbij komt, dat naar mijn mening de olie in een MT ook veel meer te verduren krijgt, o.a. door hogere temperaturen / wrijving etc. Logisch dat die olie dan ook af en toe ververst dient te worden.
Alleen, volgens mijn lokale Audi-boer (sorry, anders kan ik hem niet noemen....) heeft de MT bak geen verwisselbare zeef........dat geeft mij dan weer te denken over de ingenieurs bij Audi.....