English zul je bedoelen....
Ik vind het niet relatief,, als je meer dan 20K kwijt bent geweest om 200.000km te rijden aan onderhoud en revisie,,, ik vind dat erg veel.. Ik was zo iets meer als de helft kwijt voor 100.000km ( ik wil het echt niet optellen om nog meer gefrustreerd te raken) en je kan me veel wijsmaken, maar met een Mercedes of BMW heb je dat echt niet..
Gegroet G
Je moet een ding niet vergeten Bram. Het zijn veel Duitse Autobahn kilometers. Die draagarmen hebben het dan heel zwaar icm. 19". Het slijt gewoon twee keer zo snel.
Een draagarm krijgt een vreselijke beuk voor z'n kanis als je met 200 en op 19" iets raakt als je het vergelijkt 17" of 18" met 130km/u. De belasting is vele malen groter.
De S8 is zowieso een draagarmen vreter. Vooral aan de voorkant en mijn auto heeft het onderstel (qua wielen, verlaging) vergelijkbaar met een S8.
Een A8 staat normaal op ander rubber (17" of 18"). Is niet verlaagd en is dus veel draagarm-vriendelijker.
Bovendien heb ik geen 20k uitgegeven boven de aanschafprijs hoor. Ik kocht de auto met 192k voor 23.000 (incl. de reparatie van de nokkenassen/koppen en nieuwe distri en schokdempers en remmerij) en daarna heb ik een ton rond gereden zonder echte kosten.
Toen de auto de 3 ton passeerde kwamen de kosten pas:
- Distri moest weer;
- Draagarmen moesten weer;
- Dynamo kapot;
- Turbo preventief vervangen (was hard nodig);
- Automaatbak kapot bij 350k
Na 3 ton werd het duur. Maar het was steeds goedkoper dan een andere vergelijkbare auto kopen (als in luxe en technische en optische staat).
Ik schat dat ik, de 3 ton eenmaal voorbij, ca. 12000 euro in de auto investeerd heb. Is veel maar je koopt er geen andere vergelijkbare auto voor terug en als 90% van de mechanische delen dan weer fris zijn gaat ie ook weer een hele tijd mee.
Daarnaast ben ik een vreselijke perfectionist. Ik geniet alleen van de wagen als ik geen rammeltjes, vibraties en bijgeluiden en dat soort crap heb.
Jij reed rond met een geel geworden spiegel. Ik kan dat gewoon niet. Dus ik zou een nieuwe gekocht hebben bijvoorbeeld. Ik zit gewoon anders in elkaar
Ps. een BMW 7er of Mercedes S-klasse in "near-perfect condition" brengen EN houden als ze er eenmaal 3 ton op hebben zitten gaat ook bakken met geld kosten...
Tjonge jonge Bram, je frustratie druipt er vanaf.
Waar ik ook een reactie van je lees, het gaat steeds maar over al je onderhoud en
al die centen per km.
Maar je koopt wel een toplimo met een 8 cilinder diesel??????
Ik rijd 15000 km per jaar, schrijf 15000 per jaar af, 3500 wegenbelasting en verzekering per jaar, 1750 euro brandstof en
500 euro onderhoud. Chiptuning, alarm en winterbandenkosten door 3 delen......1000 per jaar.
effe rekenen........ ongeveer 1.50 euro per km!!
Das pas veel.
Maar dat wist ik van te voren, dat is mijn passie en mijn zonde.
Zo geldt dat dus wel bij meerdere mensen hier.
Get over it en geniet van je onnodige luxe.
Sorry Steef voor de offtopic.
Heej Poets,
Dat weet ik ook, ik kan ook een nieuwe kopen ( ga alleen geen 120.000 euro voor een nieuwe uitgeven met 1500,= bijtelling in de maand)... Ik vertel er alleen bij dat een A8 in onderhoud en onderdelen erg duur is.. met andere woorden, heb ik dit nog niet meegemaakt met geen enkele auto,,, Ben aan het reviseren gegaan vanaf 130.000km en daar maar mee gestopt bij 230.000km omdat er altijd wat is bij een A8,, en alleen een Ferrari en een Bentley zijn duurder in onderhoud! En frustraties, ach als je een duitse toplimo koopt, mag je verwachten dat het effe heel blijft, en niet bibbert, fibereert, rammelt of wat so ever.. En dat doet een Audi nou eenmaal! En diesels met 2.5 liter en meer bij audi zijn erg kwetsbaar en blinken niet uit in hoge km standen.. Laten we niet praten over de multitronics en tiptronics! Maar ik moet toegeven er zijn maar weinig auto's die zo fijn rijden als een A8
En ja over die topics,,, ik schrijf in een topic "wat heeft het je gekost" ik schrijf daar iets over in mijn showroom logbook, ik schrijf er wel eens iets over als iemand een A8 aanschaft.. Is ook wat je ziet, het overgrote deel van de A8's die te koop staat heeft een chronisch gebrek aan fatsoenlijk onderhoud!
Gegroet Gelato :wink:
Vreemd. Ik heb mijn bij de Audi dealer gekochte A8 3.7 quattro probleemloos van 117.000km naar 245.000km gereden. Vrijwel geen kosten aan gehad afgezien van regulier onderhoud (en dan ook nog alleen maar de distributie, remmen en een veerpoot die vermoeid was na 230.000km...).
Van harte Steef! Da's een KM-stand om trots op te zijn! (mijn beide auto's bij elkaar opgeteld zijn nog niet eens zo ver ... )
Qua kosten enzo ben ik het wel met Poetsertje eens; het blijft een passie natuurlijk, ik bespaar ook niet op onderhoud als het even kan ... in de A2 is er ook al flink wat geld gestoken binnen een jaar, maarja, hij rijdt wel weer perfect, dat telt ook mee!
Zelf rij ik ook in een A8 en heb ook wel eens gekeken naar een BMW 750i of een Mercedes S430. Beide genoemde auto's hadden gewoon roest ondanks een vrij lage (ongeveer 130000 km) kilometerstand! de onderhoudskosten vind ik ook erg hoog, per jaar ongeveer 2500 euro kwijt aan onderhoud en ik ben ook en perfectionist. Maar de A8 is aan de andere kant wel super betrouwbaar. Ik kan er gewoon op vertrouwen, meer als sommige jappaners!
Gelukkig kan ik via m'n werk 40% korting krijgen op onderdelen, heb al alles besteld zoals schijfremmen en blokjes, koppakking, bougies, alle filters en olie, Xenon verlichting, distrubutieriemen en andere riemen, spanrollen en lambdasensoren en kathalysators. Dus dat scheelt wel in de kosten. Sommige dingen doe ik zelf, als het niet te veel tijd kost. Heb nu een complete handleiding en dat is echt heel handig. Ik heb niet zo veel ervaring met auto's maar zelf ben ik medisch technicus en ik denk zo als ik een MRI scan kan onderhouden en reparen dan kan ik ook een A8 uit "98 onderhouden. Gelukkig heb ik ook een collega die een S8 heeft en er alles van af weet.
Ik heb een VW 1.9TDi uit 1996 als leasewagen nieuw grereden tot mijn vut en toen voor een heel zacht prijsje overgenomen.
Daarna met mijn kinderen tot 500.000 km gereden zonder noemenswaardige kosten. Geweldige wagen. Daarna A6, A6 en nu A8. A6en hebben veel geld in onderhoud gekost. A8 2.5 TDi bij 94.000km gekocht. Tot nu toe bij 135.000 km geen noemenswaardige kosten. Wel een hardnekkig probleem. Hoop dat het is opgelost. Electronica is bij Audi het zwakke punt en maakt de wagens onbetrouwbaar. VW is daardoor ook achteruit gegaan. Audi is qua rijeigenschappen subliem en daarom blijf ik het merk trouw. Onderhoud niet bij Audidealer, maar bij een perfecte eenmansgarage. Zeer betrouwbaar en een uurtarief van slechts € 35. Dure showroom en veel personeel in mooie pakken maakt alles bij Audi bijna niet te betalen.
Hij is net ingeruild met meer dan 550.000 km en geen gekke zaken meer nadat de TT
is vervangen (na dik 2 ton wel weer iets met de bak)
CD heeft hem opgekocht ivm de mooie staat van onderhoud.
Voert wat noodzakelijk reparaties uit en klaar maar weer.
Steven heeft een A8 D3 met 4.2 benzinemotor gekocht
't is toch ff 10x de aarde rond, maare gefeliciteerd. ik weet niet of ik dat ga halen, heb er nu 149000 km op staan en rij gemidd. 25000km p/j!!
Maar wie weet 't is mijn eerste echte audi en je weet maar nooit he!
verder hoop ik voor de volgende 100000 km dat ze probleemloos gaan verlopen.....