Resultaten 1 tot 13 van de 13

Onderwerp: Afstelling 2B2 carburateur type 81

  1. #1
    Timotheus's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Leeftijd
    33
    Posts
    184
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Afstelling 2B2 carburateur type 81

    Mijn motor heeft volgens mij nooit 100% netjes gelopen (als een naaimachientje zegmaar). Gewoon rond de 800 toeren maar om de paar seconden of vaker even een "bonk", de motor die heen en weer schudt. Ik dacht altijd dat het aan de ontsteking lag dus die heb ik compleet vervangen (bougies, bougiekabels, verdelerkap en rotor) maar dat heeft geen verschil gemaakt.

    Ik heb hem eergisteren door een vriend laten afstellen. Hij reed voorheen altijd prima op lpg, alleen stationair bonkte hij dus af en toe en ook het verbruik was niet al te best (1:10 haal ik niet ondanks veel snelwegverbruik).

    De ontsteking stelde hij op gehoor af en hij verzekerde me dat die nu goed staat. De carburateur stelde hij af terwijl de motor op benzine draaide. Hij draaide zo'n 900 toeren en leek redelijk mooi te lopen. Ik ben toen over de snelweg naar huis gereden maar eenmaal van de snelweg af begon de ellende: als ik mijn gas losliet of de auto gewoon in de versnelling liet uitrollen dan hortte en stootte hij als een gek. Het was dus óf gas geven en boven de 2000 rpm blijven óf de koppeling intrappen, dan had ik nergens last van. Ook merkte ik al dat hij een heel stuk trager was dan voorheen. Ik heb vervolgens de stationair stelschroef een stukje verder open gedraaid waardoor hij zo'n 1200 rpm stationair draaide. Hierna reageerde hij wel een stukje feller op gas geven. Vannacht reed ik weer over de snelweg en ik probeerde een vriend bij te blijven die ongeveer 125 á 130 km/u reed op de snelweg. Het kostte me heel veel moeite om van 100 naar 120 te versnellen (zegmaar 20 seconden) en eenmaal rond de 120 km/u kreeg ik last van backfires (enorme knallen uit mijn uitlaat in ieder geval). Ik ben toen maar rustig met 90 km/u verder gegaan en vandaag probeerde ik hem met behulp van de CO stelschroef af te stellen. Die vriend van me zei dat ik die maar een heel stuk open moest draaien, daar zou de auto goed op reageren. Ik heb hem een paar slagen open gedraaid en ik kon aan de stank uit de uitlaat merken dat hij flink rijk stond afgesteld. Helaas merkte ik in het rijden weer geen verschil.

    Mijn vraag is nu dus, waar kan het aan liggen dat hij stationair loopt te bonken en hoe krijg ik mijn carburateur goed afgesteld? Ik vind het niet erg als hij een tikkeltje onzuinig is als hij verder goed rijdt maar ik vind dat ik wel 1:11 of 1:12 moet kunnen halen op de snelweg (er zit een 5-bak in). De contactpuntjes van de bougies staan allemaal op 0,7 mm (Bosch WR7).

    De problemen op benzine zijn trouwens exact hetzelfde. Ik heb de ontsteking al eens eerder laten afstellen maar echt mooi constant heeft de motor dus nooit gelopen.

  2. #2
    Jelle..'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.499
    Kudos
    45
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Afstelling 2B2 carburateur type 81

    Ik ben niet zo bekend met carburateur, maar volgens mij is dit geen werkje wat je zomaar even doet. Daarbij kan de carburateur versleten zijn waardoor deze niet meer netjes is af te stellen.

  3. #3
    Timotheus's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Leeftijd
    33
    Posts
    184
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Afstelling 2B2 carburateur type 81

    Dat was ik nog vergeten te vemelden, de carburateur heb ik er ongeveer 15.000 km terug op gezet, die had toen ongeveer 73.000 km gelopen en was helemaal schoongemaakt. Ik merkte een enorm verschil met mijn eigen carburateur (die op dat moment al zo'n 180.000 km gelopen had).

    Het belangrijkste wat ik wil weten is wat nog meer de oorzaak kan zijn van een niet netjes stationair draaiende motor. En misschien iemand die veel ervaring heeft met dit soort carburateurs die een methode heeft om hem goed af te stellen. Hij hoeft voorlopig nog niet door de apk dus op de CO-waardes hoef ik niet te letten.
    Laatst gewijzigd door Timotheus; 12-06-11 om 16:07.

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.890
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Afstelling 2B2 carburateur type 81

    Vraag gaat over een Audi 80, dus verplaatst naar het 80-subforum. SVP voortaan zelf hier alle vragen over deze auto plaatsen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Afstelling 2B2 carburateur type 81

    Ik weet dat men bij garagebedrijf Terpstra in Sexbierum deze motoren/carb's prima af kan stellen (eigen ervaring en die van bekenden met dezelfde auto: '82-er Coupe GT-5S met een 2B5 carb.).
    Je moet idd wel ervaring hebben. Met zomaar wat gaan draaien kan je het spul aardig verzieken.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2010
    Leeftijd
    38
    Posts
    282
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Afstelling 2B2 carburateur type 81

    In mijn werkplaatshandboek staat wel een stuk hierover. Welke motor?

  7. #7
    Timotheus's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Leeftijd
    33
    Posts
    184
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Afstelling 2B2 carburateur type 81

    Ik weet de code niet meer, YP of YM of zoiets. 1588cc 63 kW benzine

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.890
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Afstelling 2B2 carburateur type 81

    YP is dat, volgens mij.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  10. #9

    Standaard Re: Afstelling 2B2 carburateur type 81

    Inderdaad de YP. Een YP heeft standaard een 2B5 carburateur overigens.
    Audi 80 CD 5S 1982 & Audi 80 quattro type 85 1983
    Audi 80 quattro 2.3e B4 1992 & Audi Cabriolet 2.3e 1993
    Audi A4 Avant 1.8T Pro Line 2004 & Audi A3 Sportback 1.9 TDI 2009

  11. #10
    Timotheus's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Leeftijd
    33
    Posts
    184
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Afstelling 2B2 carburateur type 81

    Oke, misschien is het een 2B5, hier is een foto:


  12. #11
    Timotheus's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Leeftijd
    33
    Posts
    184
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Afstelling 2B2 carburateur type 81

    Ik ben vandaag langs Autobedrijf 't Gashuis Samur in Rotterdam gereden. Daar hebben ze de auto op gas afgesteld en de ontsteking op tijd gezet (hij moest iets vroeger vanwege LPG). De auto rijdt nu weer lekker, lag dus vooral aan de ontsteking.

    Dat de motor stationair loopt te bonken is nog niet opgelost. Ik zoek nu een goed adresje om dit soort carburateurs af te laten stellen, of een forumlid die dit (uiteraard tegen betaling) voor mij kan doen. Het liefst binnen een uur rijden vanaf Rotterdam. Of kan het toch nog iets anders zijn dan de carburateur (ontsteking is dus volledig vervangen en afgesteld).

  13. #12
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.890
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Afstelling 2B2 carburateur type 81

    Er zijn niet zoveel garages die verstand van carburateurs hebben. Garage Terpstra in Sexbierum heeft dat wel, daar hebben meerdere forummers ervaring mee.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  14. #13
    Timotheus's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Leeftijd
    33
    Posts
    184
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Afstelling 2B2 carburateur type 81

    Oke ik ga over een paar weken naar Groningen dus misschien kan ik van daaruit erheen rijden. Mocht iemand toch nog een andere mogelijkheid weten dan hoor ik het graag.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •