Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Resultaten 41 tot 48 van de 48

Onderwerp: Temperatuurmeter komt nauwelijks omhoog

  1. #41

    Standaard Re: Temperatuurmeter komt nauwelijks omhoog

    ja, snap niet hoe het kan dat priveberichten zijn uitgeschakeld, heb je een mail gestuurd...
    @ Bouke: het was idd de flens, of zoals ze het bij de Brezan noemden, het thermostaathuis... Dat plastic gevalletje gaf lekkage bij mijn oude, maar geen lekkage meer bij de nieuwe..., bedankt voor de ti[ dus!
    Totaal geen lekkage meer nu, dus morgen kan ik de avantkwattro manier met de opengeknipte omgekeerde colafles proberen. Hoop dat het lukt!
    Vraag me wel af hoe ze dit nu dan bij de dealer doen, er moet toch een manier zijn om dit te doen zonder colafles gedoe ;-)

  2. #42

    Standaard Re: Temperatuurmeter komt nauwelijks omhoog

    YESSSSSS!!!
    Het werkt! Dankzij een combinatie van alle tips op het forum is het gelukt.
    Dit is zoals ik het gedaan heb:
    Bijgevuld tot halverwege het reservoir (dat is dus onder het minimumniveau!) van het koelvloeistofreservoir. Motor aangezet en wachten tot hij warm werd (stationair). Op een gegeven moment gaat het reservoir een beetje roken en dampen, nu duurt het niet lang meer voordat het begint te koken, dus opengeknipte colafles erop! Doe dit met een handschoen, zodat je de fles vast kan blijven houden (anders loopt de koelvloeistof er gewoon lang en ga je lekken/morsen). Je zult nu zien dat de colafles langzaam van onder af aan vol begint te lopen, bij mij kwam het 15 cm hoog. Toen het begon te koken ging de ventilator aan en liep het niveau verder naar beneden, terug het reservoir in. Nu weer wachten totdat het gaat koken en weer de fles erop. Het niveau zal nu een stukje lager zijn dan de vorige keer. Dit herhalen totdat er niets meer in de fles komt!
    Mijn auto wordt van binnen ook heerlijk warm nu, gelukkig!
    Ik heb overigens een andere nieuwe thermostaat gekocht, ditmaal van Gates, kan ik aanraden....

  3. #43
    leeuw123's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Posts
    60
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Temperatuurmeter komt nauwelijks omhoog

    Mooi dat het opgelost is! Het is al met al een leuk topic geworden voor iedereen met dezelfde problemen.

    Audi 200 Turbo KP-78-TF exit
    Audi A2 12-FX-JR exit
    Audi A4 41-FJ-BS exit
    Audi 80 B3

  4. #44

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Temperatuurmeter komt nauwelijks omhoog

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door leeuw123 Bekijk Berichten
    Dat is idd een handige manier om koelvloeistof te sparen, ik zal hem onthouden voor als ik t.z.t. de radiateur moet vervangen.

    als fles/trechter moet je wel een hitte bestendige nemen, wanneer het koelwater 80 graden is, krimpen de frisdrank flessen, brand je je handen en ben je alles weer kwijt

    Dit zijn de verschijnselen van een defecte thermostaat, het lijkt wel of je nieuwe thermostaat nog steeds niet goed is. Ik heb overigens nu ook een Gates, maar die werkt prima (afkloppen...)
    dus van de week hier bij de dealer een originele audi thermostaat gekocht en het zelfde klusje nog een keer gedaan: stationair komt bij 90 graden de ventilator in en koelt af tot 85 graden. Wanneer ik ga rijden koelt het hele spul tot 80-70 graden en wanneer ik de verwarming aanzet blijft ie laag.
    ik weet het niet meer, ik zou graag de 90 graden halen voor een beter brandstof verbruik....

  5. #45
    leeuw123's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Posts
    60
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Temperatuurmeter komt nauwelijks omhoog

    Wordt je verwarming wel goed warm? Als je verwarming niet goed warm wordt kan er nog lucht zitten in de verwarmingsslangen, dit blokkeert dan de circulatie waardoor alles niet goed op temperatuur komt. Heb je je verwarmingssysteem goed ontlucht? Ergens in dit topic staat wel hoe je dat moet doen.

    Audi 200 Turbo KP-78-TF exit
    Audi A2 12-FX-JR exit
    Audi A4 41-FJ-BS exit
    Audi 80 B3


  6. #46

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Temperatuurmeter komt nauwelijks omhoog

    @leeuw, zo lang als de temperatuur boven de 60 graden blijft, geeft de kachel warmte (al is dat wel minder dan wanneer bijv. bij 90 graden), wanneer ik eerst de dorpjes doorrijd naar de snelweg, wat me ongeveer 20 min kost, is het water warm (80-85). wanneer ik op de snelweg kom daalt hij met ong 3-5 graden per minuut tot ergens aan de 65-70, wanneer ik dan weer van de snelweg af ga en met infra rood thermometer (of gewoon met de hand) meet/voel aan de slangen, is hij inderdaad niet op temperatuur, en is er haast geen druk in het systeem. wanneer ik dan weer langzaam ga rijden wordt hij weer ietje warmer, en gewoon stationair , komt hij weer richting 80-85, totdat bij 87 de ventilator aanslaat. ik zal nog een keer proberen het slangetje van de retour van de kachel los te trekken, laatste keer kwam daar nul lucht uit, alleen gloednieuwe G12+ koelvloeistof. ik heb ook de radiator van binnen en van buiten, en het blok door gespoeld met de tuinslang, daar kwamen nog wel wat 'dingetjes' en snotjes uit, maar erg vuil was nou ook weer niet.

    terug naar woutertje: in de garage hebben ze ook gewoon een soort van 5 liter jerrycan die ze omgekeerd op de tank zetten, daar doen ze hem echter vullen zodat het eigen gewicht van de koelvloeistof in de jerrycan hem op de rand gedrukt houdt, dan kun je ondertussen ff je gereedschap opruimen. maar in elk geval gefeliciteerd dat het gelukt is! voor wie d'r ééntje wil, ik heb nog een Gates thermostaat op de plank liggen, 1 dag gebruikt, mee van NL naar CH gereden en daar uitgebouwt, om vervolgens met een orig. audi hetzeflde euvel te hebben, was dus denk ik niet de goeie konstatering.... dus voor wie wil...

  7. #47
    leeuw123's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Posts
    60
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Temperatuurmeter komt nauwelijks omhoog

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door avantkwattro Bekijk Berichten
    @leeuw, zo lang als de temperatuur boven de 60 graden blijft, geeft de kachel warmte (al is dat wel minder dan wanneer bijv. bij 90 graden), wanneer ik eerst de dorpjes doorrijd naar de snelweg, wat me ongeveer 20 min kost, is het water warm (80-85). wanneer ik op de snelweg kom daalt hij met ong 3-5 graden per minuut tot ergens aan de 65-70, wanneer ik dan weer van de snelweg af ga en met infra rood thermometer (of gewoon met de hand) meet/voel aan de slangen, is hij inderdaad niet op temperatuur, en is er haast geen druk in het systeem. wanneer ik dan weer langzaam ga rijden wordt hij weer ietje warmer, en gewoon stationair , komt hij weer richting 80-85, totdat bij 87 de ventilator aanslaat. ik zal nog een keer proberen het slangetje van de retour van de kachel los te trekken, laatste keer kwam daar nul lucht uit, alleen gloednieuwe G12+ koelvloeistof. ik heb ook de radiator van binnen en van buiten, en het blok door gespoeld met de tuinslang, daar kwamen nog wel wat 'dingetjes' en snotjes uit, maar erg vuil was nou ook weer niet.
    Misschien hapert je waterpomp? Slipt de riem van je waterpomp (maar dat hoor je dan wel)? Blijft de koelvloeistof op niveau? (dus geen lekke radiateur? Maar dan zou je motor juist te warm worden). Zitten die flappen er nog achter je radiateur? Als die er af zijn kan de motor te sterk afgekoeld worden, zeker met deze kou. Misschien een kapotte temperatuursensor? Misschien allemaal onzinnige opmerkingen maar dit is het enige wat ik nog kan bedenken.

    Audi 200 Turbo KP-78-TF exit
    Audi A2 12-FX-JR exit
    Audi A4 41-FJ-BS exit
    Audi 80 B3

  8. Ad
  9. #48

    Standaard Re: Temperatuurmeter komt nauwelijks omhoog

    Nog even een reactie voor mij als tip voor de volgende mensen met vergelijkbare problemen als die van mij (overkokende koelvloeistofreservoir). Heel veel dingen geprobeerd, uiteindelijk bleek dat het de dop was die de problemen veroorzaakte, waarschijnlijk was hij niet meer luchtdicht en kon er zich geen druk opbouwen in het koelsysteem. Met nieuwe dop (ook nog blauw, veel mooier dan het originele wit ;-) wordt zowel de motor goed warm, als geen last meer van overkokend reservoir...
    Dop was 9 euro bij de plaatselijke auto-onderdelen leverancier (Brezan kon hem niet leveren in Groningen), Delfechniek heb ik hem bij besteld.

Pagina 3 van 3 EersteEerste 123

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •