Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 69

Onderwerp: Roest ! CQ .

  1. #1

    Standaard Roest ! CQ .

    Niet te geloven , ik heb volgende week een hele week vrij .
    Dat is me in geen jaren meer overkomen .
    Ideale moment dus om de zwarte CQ eens door de schouwing te helpen .

    Vorig jaar al heb ik een stevige zaag moeten spannen opdat ze hem niet zouden afkeuren voor roestschade aan de draagbalken .
    Ik heb daar nooit wat aan gedaan , vermits die toch door de grijze zou vervangen worden . Nu gaat de grijze definitief naar de schroothoop , en wordt de zwarte volledig in orde gezet . Incl de 20V motor en mogelijk een zesbak .
    Maar eerst maar eens door de schouwing zien te geraken .

    Rechtsvoor , aan de kriksteun is een gat ter grootte van m'n handpalm .
    Daar deden ze vorig jaar , terecht , moelijk over .
    Bij controle blijkt ook de linkerkant er slecht aan toe .
    De kriksteun komt er zo af , zonder schroevendraaier .
    Een stuk plaat komt gewoon mee .

    Links achter idem ditto . De kriksteun blijft hangen uit gewoonte , maar niet door structurele stevigheid .
    Verder is de balk overal nog goed , dus das een meevaller .

    Hierbij wat foto's van de reparatie aan de linkerkant . Alles is nagemaakt uit vlakke plaat .

    Van de rechter zal ik ook "voor tijdens en na " foto's maken .
    Dat zegt wat meer .

    Het leuke is natuurlijk dat de sideskirt dit volledig bedekt .
    Dus nog een spuitje anti steenslag en een lik zwarte verf en je ziet er niets meer van .

    Pat
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  2. #2

    Standaard

    Nog even iets over het lasproces .

    De lasnaden zijn min of meer zichtbaar .
    Dit komt omdat de onderste plaat rondom 2mm te klein is uitgesneden .
    De nieuwe plaat ligt er bovenop , en de las gebeurd met pakweg 110 Ampére . Neen dit is geen tikfout .
    Na het lassen ligt er aan de binnenkant ook een lasnaad .
    De overlap van 2mm smelt weg en verbind zich met het nieuwe materiaal . Doorlassen noemt men dat .

    Resulaat is dat je vanwege de overlap veel makkelijker last ,
    en dat de las bijzonder stevig is . Aan de buitenkant wordt niet alles weggeslepen maar blijft er een lasrups van pakweg 1 mm dikte zichtbaar . Ook dat komt de stevigheid ten goede .


    Uiteraard niet geschikt voor zichtbare reparaties .


    Pat
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  3. #3
    ACOQ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2003
    Leeftijd
    47
    Posts
    3.193
    Kudos
    0

    Standaard

    Ik heb die kriksteunen ook gecancelled bij mijn cq. Wat je zegt, los zonder schroevendraaier. Ben me nou wel al een ander punt aan het bedenken voor de krik.
    Toen de dorpel open lag, heb je toen ook eens naar binnen gekeken en de middenplaat in de dorpel gecheck? Die was bij mij ook snuifrot namelijk.

    Eneuhhh..... Ziet er weer top uit Patrick :wink: .

    Ow ja. Voor het geval je je nog meer toekomstig laswerk wilt besparen; Het achterste sleepoog is ook een bron van roestinfectie. Is een dubbel stuk waar het oog aan zit, mede voor de stevigheid. Is wel vrij eenvoudig na te maken.
    Sleepoog achter heeft de mijn dus ook niet meer :wink: .
    Koekje erbij?

  4. #4

    Standaard

    De binnenplaat is wonder boven wonder nog volledig intact zover ik kan zien . Aan de linkerkant dan toch . De rechter moet nog uit mekaar gehaald worden .

    De rechter voorvleugel heeft een gigantisch gat onder die plastic plaat waar de bumper in schuift . Gelukkig ook onzichtbaar . Maar een heel gekke plaats om roestschade te hebben .

    De rechterkant baart me meer zorgen .
    Er staat regelmatig water aan de passagier zijn voeten , en in het handschoenvakje . Toch is de A stijl niet verroest zover ik de rubber kan optillen .
    Het gekke is dat dat ook gebeurd als er met de wagen niet gereden wordt .

    Als je suggesties hebt waar dit vandaan kan komen dan hoor ik het graag ? Afvoerdarm van het dak misschien .
    Kan je die trouwens makkellijk vervangen .
    Aan de linkerkant steekt die nog geen cm uit de stijl .
    Ik zou die langer willen , zodat hij zeker niet meer naar binnen kan wippen .


    Pat
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  5. #5
    ACOQ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2003
    Leeftijd
    47
    Posts
    3.193
    Kudos
    0

    Standaard

    De afvoerslang van het dak is een goede verdachte. Ik heb echter ook wel eens ergens op een zwitserse site (adres ben ik kwijt) gelezen dat de A-stijl aan de onderkant (bij de deur) ook wel eens gaten vertoont. Mede het punt waar de a-stijl de waterbak aan de voorruit ontmoet (bij het ruitenwisserarmmechaniek).
    Het water bij de voetjes kan ook van een rotte binnendorpelrand afkomen. Volgens mij hebben Type81 hier foto's van in hun CD restauratietopic.

    Als ik het me goed kan herinneren zit de afvoerslang in de astijl ingepurt. Wordt een lastige dus.
    Zal deze week eens kijken in dat stuk dat wat ik nog van de GT van Jeroen heb liggen.
    Koekje erbij?


  6. #6
    Jeroen GT's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    7.943
    Kudos
    1
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard

    Netjes gedaan patrick.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ACOQ
    Als ik het me goed kan herinneren zit de afvoerslang in de astijl ingepurt. Wordt een lastige dus.
    Zal deze week eens kijken in dat stuk dat wat ik nog van de GT van Jeroen heb liggen.
    Mijn GT is echt helemaal opgebruikt, de onderdelen liggen overal..
    4 Ringen, 5 cilinders...
    '86 Coupe quattro, '87 90 quattro.

  7. #7

    Standaard

    Nou zoals te verwachten viel is de andere kant er even erg aan toe .
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Na het verwijderen van het slechte materiaal ziet het er al heel wat beter uit .
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  10. #9

    Standaard

    Voor de onderkant van de A stijl is slechts een klein hoekje nodig .

    Makkellijk zat om dat te maken .
    De hoek is nog sterk genoeg om als mal te dienen .
    Dus het nieuwe stukje wordt gewoon pas geslagen om het oude .
    Daarna wordt het oude weggeslepen en het nieuwe erin gelast .
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  11. #10

    Standaard

    En tot slot nog dit .

    De voorvleugel veroont een groot roestgat .
    Gelukkig zit dit onder de bumper , geen zichtbaar plaatwerk te vervangen .

    Aan de achterste wielkast is het erger .
    Onder de sideskirt vond ik dit .
    Das een probleem , want een gedeelte ervan is zichtbaar .
    Binnenkort maar eens bij de broertjes in willebroek te rade gaan . :-D
    S4-driver , 90cruiser jullie zijn gewaarschuwd he
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  12. #11

    Standaard

    Foto's die bij de vorige post horen .

    Die edit functie weg is toch onpraktisch hoor .
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  13. #12

    Standaard

    Sow.. flinke gatjes... Dat randje dient alleen als mal of moet die er ook aan geloven?

    (ik ondekte laatst een plekkie op de dorpel van de type89 coupe. Had ik al eens bijgewerkt... Ben alleen bang dat de primer niet deugt. Wat voor primer raad jij aan? Ben die motip-primer rommel zat namelijk! en wil nu goede shit er tegenaan hebben!)
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  14. #13

    Standaard

    Dit is een enorme impuls voor je vaardigheden als plaatwerker, dat dan weer wel... ;-)

    @Franx: Is die dorpel gewoon zwart? Dan had je er wat tectyl op kunnen smeren, dat valt niet lang op omdat het ook dof wordt.

    Motip-rommel schiet dan niet echt op, da's duidelijk. Wil je dat goed doen, begin je met het kaal maken van het plekkie, in de zinkprimer zetten, een antisteenslaglaag er op zetten, dat zijn die bobbeltjes op de dorpel, en dan aflakken. Dan zie je dat in no-time niet meer.
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  15. #14
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.866
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Zinkprimer is inderdaad beregoed spul.

    Knap werk, Pat! Gelukkig is de schade beperkt tot de buitenkant...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  16. #15

    Standaard

    Voor de plaatsen waar ik goed bij kan om te ontroesten en waar geen putcorosie zit gebruik ik 2K reactsionsprimer .
    Dat is al jaren niet meer leverbaar wegens te giftig , maar de hechting op blank metaal is onwaarschijnlijk . Het brand als het ware in het metaal in .

    Voor de moeilijke plaatsen met of met putcorrosie gebruik ik koudgalva .
    Dat is een zinkkleurige pap die normaal gebruikt wordt om thermisch verzinkt materiaal bij te werken als je er aan moet lassen .
    Niet of nauwelijks overschilderbaar , dus alleen voor niet zichtbare delen .
    Dit geeft kathodische bescherming en stopt putcorosie .

    In beide gevallen afwerken met overschilderbare nadenkit en/of antisteenslag . Daarna een laklaag erop voor de hardheid .
    Op niet zichtbare plaatsen zit aan de andere kant een donkerblauw achtig iets . Gewoon wegens de beschikbaarheid . Verder geen functie .

    Voor zichtbare delen , plamuur , grondverf , spuitplamuur , kortom het gebruikelijke gamma .

    Voor holle ruimten heb ik een injectietoestel , daarmee spuit ik een dinitrol achtige substantie onder 8 bar druk .
    Daar volgen nog foto's van .


    @franx
    Dat randje moet nog weg .
    Het is nog heel en niet verroest dus ik zou het kunnen laten staan , maar dat heeft geen zin . Voorlopig is het makkelijker om het nieuwe stuk te maken . vandaar .
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  17. #16
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.866
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Ik had vroeger zinkchromaatprimer, ook werelds spul. Stond ook vol met gezondheidswaarschuwingen, daarom waarschijnlijk nergens meer te krijgen. Ik heb een paar blikken gekocht, jaren plezier van gehad. Helaas is het laatst blik al een paar jaar leeg...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  18. #17

    Standaard

    thanx voor de antwoorden.. Had er van de zomer gewoon primer op de kaalgemaakte plek gedaan en 'bodenschutz'.... Zag bij de wasbox, die ie weer vrolijk zat te lachen op de kokerbalk...Grrrr.

    Ga eens zinkprimer proberen.. Al had ik daar zo'n 10 jaar geleden ook niet zo'n geluk mee!
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  19. #18

    Standaard

    de primer is poreus, de bodenschutz is zowieso zooi, das alleen geschikt om een niet-poreuze ondergrond tegen steenslag te beschermen.

    m.a.w. het metaal was niet goed beschermd helaas..
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"

  20. #19

    Standaard

    De onderkant van de A stijl met het rotte stuk eruitgeslepen .

    Een zicht op het herstelstukje .

    En terug erin gelast an opgeschoond .
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  21. #20

    Standaard

    Wauw... Wat zou ik dat graag zelf kunnen doen! Ziet er weer best uit Pat!
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •