Dus mxxl als ik het goed voorheb kan ik gerust 5w40 olie gebruiken
Ik vind het een kleine moeite om elke 15-20k iets meer dan 100 euro neer te leggen zodat je motor weer vers door het leven kan. In de tijd dat je dat aflegt ben je een goede 2-4 duizend euro aan benzine/diesel (+dieselbelasting) kwijt.
Aan de andere kant, mijn oude V6je verbruikt elke 2k wel een liter olie, dus waarschijnlijk weet ik gewoon niet beter
5w40 kan.
Alleen longlife heeft een betere reinigende werking.
Maar deze kun je het beste ook om de 15k verversen.
Dat de motor stiller word van 5w40 lijkt mij normaal.
Of dit beter is zijn de geleerden nog niet uit.
Want bij 10w60 is hij nog meer stiller.
Is dat dan ook beter!
De reinigende werking wordt niet bepaald door de viscositeit van de olie maar door de toevoegingen in de olie. Deze toevoegingen zitten ook in de 5W40 die ik gebruik. Deze geldt overigens als LL voor een aantal andere merken (en niet de minste)
De dikte van de olie is een compromis tussen de werking bij een koude start, de specificaties van de motor, de milieu eisen en de werking warm op bedrijfstemperatuur. Hieruit volgt een specificatie die per land kan verschillen. Bij 10W60 zal de auto ongetwijfeld nog stiller zijn maar deze olie is koud weer dermate dik dat het eventuele profijt van de warme loop niet opdoet tegen de extra schade bij de koude start. Zou je in Afrika wonen, dan zou dat weer heel anders zijn.
Onderschat niet wat fabrikanten tegenwoordig allemaal doen voor milieu en marketing. Longlife is leuk voor de marketing maar niet voor de motor, de armere mengsels zijn beter voor het milieu maar niet beter voor de motor. Om de emissie eisen te halen worden zuigers en zuigerveren toegepast die minder frictie te hebben, dit zorgt weer voor meer gassen die de olie verzuren, die in combinatie met de matige carterontluchting (ook weer door emissie eisen) vaker zorgen voor problemen als Black Sludge. Dit kan je dan weer deels voorkomen door vaker de olie te wisselen. De dunnere olie en de lagere frictie zorgen weer voor een toename van het olieverbruik. Kortom, de motoren worden niet per definitie beter maar wel zuiniger en schoner.
Er zijn veel discussies over olie, zo roept de een dat je hem nooit hoeft te vervangen en de ander vervangt hem trouw elke 10.000km De een vindt volsyntetisch totale onzin, de ander zweert erbij. De recente bevindingen van Hartog met de 2.0TDI zeggen wel weer genoeg
Ik bazeer mijn meningen op de diversen artikelen die ik erover heb gelezen en mijn eigen ervaring. Als je goed naar een motor luistert kan je niet alleen de staat van de motor maar ook van de olie bepalen. Sinds ik auto rijd (20 jaar) koop ik al auto's met een kilometerstand van rond de 200.000 (meestal in een jaar of 4 a 5 bij elkaar gereden) en verkoop ik ze pas weer bij 350.000 km. Al die tijd heb ik goede volsynthetische olie gebruikt en de interval kort gehouden. In een aantal gevallen heeft mij dat veel geld gescheelt. (voorkomen van black sludge en langere levensduur van de distributieketting bij mijn Saab bijvoorbeeld)
Ik begreep dat Pedro Longlife het beste vond.
Maar wel wisselen bij 15k.
En je hoort ook vaak als men van gewone olie naar longlife gaat,het olieverbruik stijgt.
Omdat de aankoeking word verwijderd door de longlife.
En daardoor er teveel ruimte komt op diverse onderdelen.
Daarom zegt men dat je nooit kan overstappen op longlife.
Hij had een auto waar 80.000km de olie niet ververst was. Daar refereerde ik naar, welke olie hij beter vind weet ik niet.
En dat overstappen gaat eigenlijk om overstappen van een minerale naar een synthetische olie met reinigingsadetieven. Als je jaren minerale olie hebt gebruikt en je gaat vol synthetische gebruiken, dan kan het gebeuren dat er teveel residu ineens losgaat en diverse belangrijke oliekanalen en de olie zeef gaat verstoppen. Zeker bij turbomotoren help je dan als eerste de turbo om zeep.
Ik heb het verschil in reinigende werking jaren geleden eens gezien bij een 205 waar ik de kleppen aan het stellen was. De 205 van mijn vriendin was mooi goudkleurig, al het metaal was te zien en in de kop was geen ophoping van zwarte smurrie, hier deden we altijd Valvoline Synpower 5W40 in. Twee maanden later deed ik de auto van mijn zwager, deze auto had altijd 10w40 van de brezan gebruikt. Alle onderdelen in de kop waren voorzien van een zwarte black sludge achtige coating, de nokken waren duidelijk ingesleten en het sleepspoor over de nokkenas had voelbare randen.
Blijft altijd lastig.
Ik heb een passat tdi gehad.
Gekocht bij 180000km.
Verkocht bij 500000km.
Altijd met gewone olie.
Verversen om de 40k.
Meestal 15w40
verbruikte 1liter op 15k.
3x slick50 er in gekiepert.
Circa 100k op zonnebloemolie.
Bij 500k nog de 1e turbo.
uitlaat,koppeling en brandstofpomp.
Maar een paar kleine dingen aan gehad.
abs kabel.
lekke waterpomp.
lekke turboslang.
En een draagarm.
Ik heb er altijd stevig mee gereden.
egr dicht.
En kat leeg.
En met een powerbox.
Natuurlijk wel netjes warm rijden.
Volgens JBservice was de motor nog prima.
En de opkoophandelaar stond versteld van het nette motorgeluid.
Het kan dus wel.
Het belangrijkste is het warm rijden.
Dat warmrijden he... Ik meot elke ochtend in de kou naar het werk. Eerste 15min is veel in de stad.
Is het beter om lager toeren te houden (wordt ie wel minder snel warm), of nsteeds wat hoger toeren aan et houden (tot 2500 ofzo) zodat de motor sneller warm wordt?
Dus, langer opwarmen, minder toeren OF sneller opwarmer met wat meer toeren? Of heb ik het bij alletwee mis :P
......
Welke motorolie raden jullie eigelijk aan? Ik heb 5w40 nodig... Volgens mij zit er nu Esso ultron in, maar die zou vervangen zijn voor Mobil1 super 3000 x1 5w40, waar ik nu een litertje van heb bijgevuld omdat ik bijna op MIN zat. Over een maandje of 2 alles verversen met t filter, ik zat te denken aan:
Mobil1 super 3000 x1 5w40
Shell helix HX7 of Ultra 5w40
Castrol Magnatec 5W-40 C3
Iemand tips? (ps: search kende ik al)
edit: zal morgen ff checken welke VW spec in mijn boekske staat Ik meen 502 505...
Ik zweer bij Kendall, niets dan goede resultaten en fijner snorrende machines, het is ook tevens de duurste volgens mij.
Van de week kreeg ik de leverancier van ons vorige huismerk olie over de vloer, die vroeg me waarom we geen olie meer afnamen, dus ik vertel hem dat Kendall zo goed bevalt, dus hij belt "as we speak" naar het hoofdkantoor van de importeur van de olie om de beste man mij te overtuigen dat hun olie goed/beter is. De man aan de andere kant van de lijn is totaal onverwacht eerlijk en zegt: oh, ze gebruiken Kendall,.....kun je vergeten Paul, die blijven dat gebruiken.... Waarom vraagt Paul, dat is toch niet echt beter?....Helaas wel Paul, dat is serieus goed olie.
Als een concurrerende olieleverancier dat zegt weet ik wel genoeg
Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.
Voor longlife de 5W30 Elite
De normale 10W40 voor de oudere motoren.
Voor alle LL auto's houden wij gewoon de 5w30 aan en als je niet volgens ll ververst maar om de 15K doen we dat evengoed ook, maar 10W40 kan dan ook als je goedkoper uit wilt zijn. Persoonlijk ben ik van mening dat de 5W30 de meest geschikte olie is voor deze motoren.
Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.
Ieder zn merk.. ik blijf bij Eurol.. bevalt me uitermate goed.. ik kieper het in alle auto's, wel de specs die bij de auto horen uiteraard.
In de Allroad en de Passat gaat 5W40 TurboDI olie, elke 15dkm, in de Octavia 5w30 elke 10dkm, de V8 krijgt elke 3 (race)dagen nieuwe 10W40
Voordeel van de korte intervallen is vooral slijtage aan andere delen van de auto zoals ashoezen en remmerij tijdig te ontdekken.