Door ouderdom, of anti-lek middeltjes..?
Stilaan tijd om een "deftig" topic te openen over dit project .
De voorgeschiedenis staat hier
http://www.audiforum.nl/forum/showro...tro-erbij.html
En een eerste poging of hoe je het ook wil noemen vind je hier
http://www.audiforum.nl/forum/projec...o-is-octo.html
Beginnen bij het begin , de motor is eruitgehaald , gedemonteerd , gezandstraald en gevlakt .
Daarna is hij bij de vlakker in de reinignings machine geweest , dus alles is lekker schoon .
Er zat behoorlijk wat troep in de koelkanalen .
Ik heb in het vorig topic al een foto geplaatst van de zuiger en de cilinderkop die beschadigd was door een bout die in de cilinder zat .
De kop is te redden , maar uiteindelijk heb ik besloten dat niet te doen . De kop staat 0.9 !! mm onder de minimum maat en kan dus niet meer gevlakt worden . Waarschijnlijk al drie of vier keer gevlakt geweest , wie zal het zeggen .
Deze auto's hadden nog een cilinderkop met vaste klepstoters . Zo'n kop heb ik niet liggen .
Wel een nagelnieuwe met hydraulische stoters van een KV . Atmosferische motor van een coupe quattro .
Een speurtocht in etka leert dat diezelfde KV kop met dezelfde kleppen , veren etc ook gebrukt wordt op
bijvoorbeeld de 1B turbomotor . Dus dat zou moeten kunnen .
Het verschil tussen de twee koppen is slechts 1 uitsparing , duidelijk zichtbaar op de foto .
Ik heb het gestippelde deel op de nieuwe kop dichtgelast , en daarna terug laten vlakken .
Daarmee past nu deze hydraulische kop op het wr onderblok
Daar vraag je wat . Ik denk door ouderdom . Het lijkt me dat het koelwater gewoon verdampt is .
Er zat een soort bruine modder in .
Ik heb eerst alles eruitgespoten dat ik eruit kreeg met een tuinslang .
De rest is er in die kuismachine goed uitgekomen .
De cilinderkop is opgemeten .
Hoogte , werkhoogte , klepsteelspeling en axiale nokkenasspeling .
Alles zeer ruim binnen de tolerantie . Moet haast wel met een nieuwe kop .
Vb Klepsteelspeling toegestaan 1.1 , gemeten 0.55 .
Werkhoogte 0.7mm overschot .
Axiale nokkenasspeling 0.6 mm binnen de tolerantie .
Alle klephoedjes zijn verwijderd .
De kleppen zijn nageslepen . Die hadden slechs een opfrisbeurt nodig .
De truc is om alle voorbereidende werken voor het vlakken te doen .
Dan gaat hij na het vlakken ook in de reinigingsmachine , en is alles direct proper .
Ik heb er aan gedacht om net zoals jij een en ander te gaan nabewerken .
Maar eigenlijk komt het brute werk bij de 20V turbo die in de grijze moet .
Dus deze blijft zoveel mogelijk zoals hij oorspronkelijk van de band kwam .
En ja , daarna alles terug monteren he .
Nieuwe klephoedjes .
Om die te plaatsen MOET je absoluut de montage huls gebruiken .
Niet eerst de klephoed plaatsen en dan de klep er doorheen . Neen , dan beschadigd de scherpe rand in de steel
de rubber van de afdichting .
De juiste manier is eerst de klep erin , dan de kleveerschotel , dan de montagehuls over de klepsteel en dan pas de klephoed erop .
Als dat gebeurd is mag de klepsteel niet meer verwijderd worden .
Voor het plaatsen van klepveren en spieen heb je een soort van persje nodig met een ding dat de klepveer samendrukt , maar wel toelaat om de spieen te plaatsen .
Hier zie je een toestelltje van eigen makelij .
Niet hi-tech , maar het werkt wel perfect .
Voor de klepstoters heb ik nog 10 fonkelnieuwe .
Ooit gekocht toen ik een waar orgel onder de kap had .
Die hebben geen 10.000km meer gereden .
Tot zover de cilinderkop .
Nadien had ik te zwarte handen om nog foto's te nemen .
Het carter , het is moeilijk te zien op de foto van de complete motor , heeft een flinke deuk ter hoogte van het vliegwiel .
Ik had deze nog liggen op zolder .
Dit moet je gezien hebben om het te geloven .
Beuntje's carter !
Hij is dicht hoor . staat al jaren in een hoekje op zolder en lekt geen druppel olie !
Pat kennende zou het me niet verbazen als het rood bleef :-)
Ha ha , ))
Ik heb nog blauw in voorraad , geel , groen en rood .
Maar ja , van een volledig originele 1981'er kan je geen kermiswagen maken .
Wacht maar tot ik aan de grijze begin . Dat wordt een kleurrijke auto .
Begonnen met het wegfrezen van dat vage motornummer .
Dom van me , dat had ik moeten doen voor de motor in de reinigingsmachine ging .
Goed ingepakt en met de stofzuiger er naast ... normaal gezien geen probleem .
Ik haal ook maar enkele tienden weg , dat geeft niet teveel spanen .
Later wordt het motornummer herslagen .
Blijkbaar is het toch een WR blok . Die hadden de bol vboor de carterventilatie niet .
Dat heeft men mij bij een grote vag garage bevestigd . Klopt ook met de onderdeelnummers in etka .
Voor de WR is er geen onderdeelnummer voor die bol . Voor de MB en de MC enz wel .
Bij de montage van een motor is netheid uiterst belangrijk .
Stof , vuil , metaalschraapsel etc het is dodelijk voor de lagers .
Ik heb een betonplexplaat owikkeld met folie . Zo ontstaat een stofvrije montageplaat .
Bij het monteren wordt alles angstvallig in de folie gehouden .
Enkel op het moment dat ik er echt aan bezig ben gaat de folie eraf , daarna wordt hij
direct terug omwilkkeld . Ik ben daar echt maniakaal in .
Het monteren van een motorblok is een van de leukste dingen die je kan doen
aan een auto vind ik . Het hartje van de motor , hier gebeurd het allemaal .
De zuigers worden grondig gereinigd , uitgeblazen , opgemeten en daarna terug gemonteerd .
Bij het plaatsen worden de cilinderwanden en de zuigerveren lichtjes ingeolied .
Dat schuift beter . Niet teveel olie , we willen niet dat het er aan de onderzijde uiitloopt .
De maten , volgens het werkplaatsboek ruim ninnen de tolerantie .
De slijpmaat is 78.485 . Ik meet rond de 79.47 .
Maximum toegelaten afwijking is 0.04 .
De slotspeling op de zuigerveren bedraagt nominaal 0.5 mm .
Nieuw van 0.2 tot 0.5 . Slijtagegrens 0.1 .
Ook dat zit snor .
4 zuigers zijn gemonteerd . Nr 5 was beschadigd door dat stuk bout dat in de cilinder zat .
Daar is een vervanger voor gevonden . Hopelijk is die maandag hier .