Pagina 1 van 8 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 156

Onderwerp: Stragenmitsuko's Oerquattro , de witte

  1. #1

    Standaard Stragenmitsuko's Oerquattro , de witte

    Stilaan tijd om een "deftig" topic te openen over dit project .

    De voorgeschiedenis staat hier
    http://www.audiforum.nl/forum/showro...tro-erbij.html

    En een eerste poging of hoe je het ook wil noemen vind je hier
    http://www.audiforum.nl/forum/projec...o-is-octo.html


    Beginnen bij het begin , de motor is eruitgehaald , gedemonteerd , gezandstraald en gevlakt .
    Daarna is hij bij de vlakker in de reinignings machine geweest , dus alles is lekker schoon .
    Er zat behoorlijk wat troep in de koelkanalen .
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  2. #2

    Standaard

    Door ouderdom, of anti-lek middeltjes..?
    Audiwereld.nl: Uw retrofitspecialist

    Led upgrades | Grilles | Chiptuning | MMI retrofit | Cruise control | S-line / S / RS ombouw | Facelift upgrades| Bluetooth | DAB(+) | PDC | Camera upgrades | Schade reparatie | Velgen | VCDS

  3. #3

    Standaard

    Ik heb in het vorig topic al een foto geplaatst van de zuiger en de cilinderkop die beschadigd was door een bout die in de cilinder zat .
    De kop is te redden , maar uiteindelijk heb ik besloten dat niet te doen . De kop staat 0.9 !! mm onder de minimum maat en kan dus niet meer gevlakt worden . Waarschijnlijk al drie of vier keer gevlakt geweest , wie zal het zeggen .

    Deze auto's hadden nog een cilinderkop met vaste klepstoters . Zo'n kop heb ik niet liggen .
    Wel een nagelnieuwe met hydraulische stoters van een KV . Atmosferische motor van een coupe quattro .
    Een speurtocht in etka leert dat diezelfde KV kop met dezelfde kleppen , veren etc ook gebrukt wordt op
    bijvoorbeeld de 1B turbomotor . Dus dat zou moeten kunnen .

    Het verschil tussen de twee koppen is slechts 1 uitsparing , duidelijk zichtbaar op de foto .
    Ik heb het gestippelde deel op de nieuwe kop dichtgelast , en daarna terug laten vlakken .
    Daarmee past nu deze hydraulische kop op het wr onderblok
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  4. #4

    Standaard

    Nice work, Pat.

    Verder nog plannen met het blok? Mss wat flowen en matchen van de kop? Ik wil wel helpen, hoor.
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Leon Bekijk Berichten
    Door ouderdom, of anti-lek middeltjes..?
    Daar vraag je wat . Ik denk door ouderdom . Het lijkt me dat het koelwater gewoon verdampt is .
    Er zat een soort bruine modder in .
    Ik heb eerst alles eruitgespoten dat ik eruit kreeg met een tuinslang .
    De rest is er in die kuismachine goed uitgekomen .


    De cilinderkop is opgemeten .
    Hoogte , werkhoogte , klepsteelspeling en axiale nokkenasspeling .
    Alles zeer ruim binnen de tolerantie . Moet haast wel met een nieuwe kop .
    Vb Klepsteelspeling toegestaan 1.1 , gemeten 0.55 .
    Werkhoogte 0.7mm overschot .
    Axiale nokkenasspeling 0.6 mm binnen de tolerantie .

    Alle klephoedjes zijn verwijderd .
    De kleppen zijn nageslepen . Die hadden slechs een opfrisbeurt nodig .

    De truc is om alle voorbereidende werken voor het vlakken te doen .
    Dan gaat hij na het vlakken ook in de reinigingsmachine , en is alles direct proper .
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    • Bestandstype: jpg kop.jpg (59,8 KB, 533 keer bekeken)
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .


  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TenS3 Bekijk Berichten
    Nice work, Pat.

    Verder nog plannen met het blok? Mss wat flowen en matchen van de kop? Ik wil wel helpen, hoor.
    Ik heb er aan gedacht om net zoals jij een en ander te gaan nabewerken .
    Maar eigenlijk komt het brute werk bij de 20V turbo die in de grijze moet .
    Dus deze blijft zoveel mogelijk zoals hij oorspronkelijk van de band kwam .


    En ja , daarna alles terug monteren he .

    Nieuwe klephoedjes .
    Om die te plaatsen MOET je absoluut de montage huls gebruiken .
    Niet eerst de klephoed plaatsen en dan de klep er doorheen . Neen , dan beschadigd de scherpe rand in de steel
    de rubber van de afdichting .
    De juiste manier is eerst de klep erin , dan de kleveerschotel , dan de montagehuls over de klepsteel en dan pas de klephoed erop .
    Als dat gebeurd is mag de klepsteel niet meer verwijderd worden .

    Voor het plaatsen van klepveren en spieen heb je een soort van persje nodig met een ding dat de klepveer samendrukt , maar wel toelaat om de spieen te plaatsen .
    Hier zie je een toestelltje van eigen makelij .
    Niet hi-tech , maar het werkt wel perfect .

    Voor de klepstoters heb ik nog 10 fonkelnieuwe .
    Ooit gekocht toen ik een waar orgel onder de kap had .
    Die hebben geen 10.000km meer gereden .
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  7. #7

    Standaard

    Tot zover de cilinderkop .
    Nadien had ik te zwarte handen om nog foto's te nemen .

    Het carter , het is moeilijk te zien op de foto van de complete motor , heeft een flinke deuk ter hoogte van het vliegwiel .

    Ik had deze nog liggen op zolder .
    Dit moet je gezien hebben om het te geloven .
    Beuntje's carter !

    Hij is dicht hoor . staat al jaren in een hoekje op zolder en lekt geen druppel olie !
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.883
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Apart stukje bak- en braadwerk...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  10. #9

    Standaard

    Pff, zelfs mijn laskunsten zijn beter...

    PS: Voor die klepveerspanner kan je nog een bredere versie met 2 stuks, voor de 20v
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  11. #10

    Standaard

    Geeft toe , mijn oplossing is ook oliedicht , maar heeft toch net dat beetje meer )

    Daarna motoren cosmetica voor beginners

    oops foto's er niet bijgezet .

    Moderators .....
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door tom; 11-10-08 om 15:02.
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  12. #11

    Standaard

    Hier heb ik dus heel veel respect voor, sommige mensen kunnen werkeijk alles!
    Mooi project.
    Mario.
    Audi A3 Sportback 1.9TDI 140pk 320Nm 2008 BLS
    Audi Coupe'Quattro 20V 170pk 1988 7A

  13. #12
    Jeroen GT's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    7.943
    Kudos
    1
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard

    Mooi werk Patrick, dit is er zeker eentje om te volgen.
    4 Ringen, 5 cilinders...
    '86 Coupe quattro, '87 90 quattro.

  14. #13
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Heerlijk! ... het betere kluswerk
    One liter, driver's licence eater...


  15. #14

    Standaard

    kijk eens aan .
    Het hele zaakje schitterd in de zon als het deksel van een bonbondoos . )
    Dat levert minstens 10pk meer op
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  16. #15
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.883
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Dat maakt een verschil... ziet er meteen stukken beter uit onder de kap.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  17. #16
    <> joris(snaak)'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    6.328
    Kudos
    106
    Auto
    Audi RS4

    Standaard

    dat ziet er weer puik uit!

  18. #17

    Standaard

    Ik dacht stellig dat het hele spul rood werd maar dat was natuurlijk de primer, ik schrok al, zwart is natuurlijk het mooiste
    Mario.
    Audi A3 Sportback 1.9TDI 140pk 320Nm 2008 BLS
    Audi Coupe'Quattro 20V 170pk 1988 7A

  19. #18
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Pat kennende zou het me niet verbazen als het rood bleef :-)

  20. #19

    Standaard

    Ha ha , ))
    Ik heb nog blauw in voorraad , geel , groen en rood .
    Maar ja , van een volledig originele 1981'er kan je geen kermiswagen maken .
    Wacht maar tot ik aan de grijze begin . Dat wordt een kleurrijke auto .

    Begonnen met het wegfrezen van dat vage motornummer .
    Dom van me , dat had ik moeten doen voor de motor in de reinigingsmachine ging .
    Goed ingepakt en met de stofzuiger er naast ... normaal gezien geen probleem .
    Ik haal ook maar enkele tienden weg , dat geeft niet teveel spanen .
    Later wordt het motornummer herslagen .
    Blijkbaar is het toch een WR blok . Die hadden de bol vboor de carterventilatie niet .
    Dat heeft men mij bij een grote vag garage bevestigd . Klopt ook met de onderdeelnummers in etka .
    Voor de WR is er geen onderdeelnummer voor die bol . Voor de MB en de MC enz wel .

    Bij de montage van een motor is netheid uiterst belangrijk .
    Stof , vuil , metaalschraapsel etc het is dodelijk voor de lagers .
    Ik heb een betonplexplaat owikkeld met folie . Zo ontstaat een stofvrije montageplaat .
    Bij het monteren wordt alles angstvallig in de folie gehouden .
    Enkel op het moment dat ik er echt aan bezig ben gaat de folie eraf , daarna wordt hij
    direct terug omwilkkeld . Ik ben daar echt maniakaal in .
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  21. #20

    Standaard

    Het monteren van een motorblok is een van de leukste dingen die je kan doen
    aan een auto vind ik . Het hartje van de motor , hier gebeurd het allemaal .

    De zuigers worden grondig gereinigd , uitgeblazen , opgemeten en daarna terug gemonteerd .
    Bij het plaatsen worden de cilinderwanden en de zuigerveren lichtjes ingeolied .
    Dat schuift beter . Niet teveel olie , we willen niet dat het er aan de onderzijde uiitloopt .
    De maten , volgens het werkplaatsboek ruim ninnen de tolerantie .
    De slijpmaat is 78.485 . Ik meet rond de 79.47 .
    Maximum toegelaten afwijking is 0.04 .

    De slotspeling op de zuigerveren bedraagt nominaal 0.5 mm .
    Nieuw van 0.2 tot 0.5 . Slijtagegrens 0.1 .
    Ook dat zit snor .

    4 zuigers zijn gemonteerd . Nr 5 was beschadigd door dat stuk bout dat in de cilinder zat .
    Daar is een vervanger voor gevonden . Hopelijk is die maandag hier .
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

Pagina 1 van 8 12345 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •