Dat is duidelijk. Laat ik voorop stellen dat ik niet zeg dat je de winst zal voelen als wereldschokkend en WOW WAT EEN POWER. Wat ik wel stel is dat je een winst van zeg 10% of verlies van 10% beter merkt in een auto die eigenlijk altijd moet werken voor z'n snelheid. Stel je een A4 voor met 75pk. Denk daar 8pk bovenop. Nee, je gaat niet 2 seconden sneller naar de 100, maar je gaat wel merken dat de auto soepeler rijdt. Idem voor 125 > 135pk.
Het verschil tussen een 1.8 125pk / 170Nm en een standaard 1.8T 150pk / 210Nm is echt groot qua rijgedrag. Natuurlijk komt dat ook omdat de 1.8T z'n koppel al veel eerder vrijgeeft. Maar, de verschillen zijn relatief klein (+25pk en +40Nm). Via een Duitse tuner krijg je - schijnbaar - 12pk en 25Nm erbij op de non-turbo (137pk / 195Nm) (bron). Dat MOET je wel kunnen voelen. Nee, je krijgt niet ineens een duw in de rug. Nee, je gaat niet ineens wel winnen bij het stoplicht.
Het zal eerder aanvoelen alsof je een passagier kwijt bent, en dat kan NET het verschil maken tussen prettig genoeg rijden, of net niet lekker.
Als je een 1.8T gaat tunen win je 45pk en 80Nm. Dat verschil is igantisch op de weg: van een vrij tamme auto krijg je ineens een flinke duw in de rug, de neus komt omhoog, en je wint serieus acceleratietijd (8,7 sec naar onder de 8 sec). Het gaat er bij mij niet in dat een verschil van 45pk / 80Nm een enorm merkbaar effect heeft, maar dat 15pk (1/3e) en 20Nm (1/4e) verwaarloosbaar is.
Ik heb destijds mijn 2.8 30V laten chippen: van 193pk naar 204pk en van 280Nm naar 310Nm. Dat was in een 1650kg zware quattro tiptronic, en ja, dat was te merken. De motor liep soepeler, trok nét een beetje beter door, en raakte pas 150rpm later buiten adem. Nee, ik kon de acceleratieverschillen nauwelijks merken laat staan betrouwbaar meten.