Even tijd voor een update:
Vandaag gebeld door ING Carlease: de diagnose (en volgorde der dingen) is als volgt:
- oliepomp heeft het bij zware belasting begeven
- daardoor zijn als eerste de onderdelen in het bovenste deel van de motor kapot gegaan (ze hadden het over een vastgelopen nokkenas en daarmee de zuigers e.d.)
- de turbo is kapot
- doordat de motor vastliep, zijn de tanden van het tandwiel rond de distributieriem allemaal afgebroken
Motor is niet meer reparabel en zal dus moeten worden vervangen. Dit alles gelukkig onder garantie van ING.
Er wordt op dit moment gezocht naar een ruilmotor (eentje met hetzelfde of minder aantal km's). HELP!. Als dat niet lukt, zal het waarsch een gereviseerde motor worden (het woordje "nieuw" is nog niet gevallen...).
Ik ben wel erg benieuwd hoe het zit met:
- zekerheid rond aantal km's (de auto zit er niet meer bij, dus wie verzekert mij dat het blok niet al 2 ton gelopen heeft?)
- normale regeling rond garantie
Iemand met ervaring of goede tips? Voorlopig is het helaas nog even "Stilstand door techniek..." een beetje flauw, maar dat is nu toch al 1,5 week de stand van zaken. Gelukkig is het mooi weer en woon ik niet al te ver van mijn werk.
Dank voor jullie support alvast!
klaas