Bekijk Poll Resultaten: Winterbanden

Stemmers
843. Je mag niet op deze poll stemmen
  • ja

    638 75,68%
  • ik niet, onzin in NL

    147 17,44%
  • niet nodig, ik heb quattro

    58 6,88%
Pagina 73 van 93 EersteEerste ... 236369707172737475767783 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1.441 tot 1.460 van de 1852

Onderwerp: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

  1. #1441
    DutchCerby's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2014
    Leeftijd
    51
    Posts
    74
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Winterbanden

    http://www.youtube.com/watch?v=7l2cMlNRX_A

    4X4 met zomerbanden vs voorwielaandrijving met winterbanden

  2. #1442

    Standaard Re: Winterbanden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bensen Bekijk Berichten
    Mijn ervaring is ook dat quattro veel goedmaakt als je op zomerbanden blijft rijden.
    Wil jij voortaan graag altijd voor mij rijden ... vind ik wel een veilig gevoel.
    ▀▄▀▄▀▄ Audi Q4 e-tron 40 S Competition
    ▀▄▀▄▀▄ Audi TT Roadster 3.2 DSG MK1

  3. #1443
    bensen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    49
    Posts
    115
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Winterbanden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FASt Bekijk Berichten
    Wil jij voortaan graag altijd voor mij rijden ... vind ik wel een veilig gevoel.
    Denk niet dat ik je ooit tegenkom onderweg (noch voor noch achter je).
    Amper ijzel en sneeuw hier in het Antwerpse... aangepast rijgedrag is een veel belanrijkere factor dan het louter voorzien zijn van winterbanden.

  4. #1444
    JW A6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    32
    Posts
    968
    Kudos
    25
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Winterbanden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DutchCerby Bekijk Berichten
    Ik heb zojuist alvast winterbanden + velgen aangeschaft maar het suffe is dat ik de adapter dus niet kan vinden. Niet dat de wielen er nu al ondergaan maar toch wel handig om die adapter te hebben. Enig idee waar die normaal te vinden is in een A6 4F Allroad?
    Bedoel je de sleutel van de slotbouten? In de A6 4F is hiervoor een uitsparing bij het boordgereedschap. Dat bevindt zich in de kofferbak rechts, achter het luikje/netje.
    A3 e-tron Pro Line Plus | Dakotagrijs Metallic | 2015 | Led koplampen, ACC, lane assist, panoramadak, DAB,
    A4 Avant
    2.4 V6 | Mingblauw Pareleffect | 1998 | Airco, sportonderstel, leder, xenon
    A6 Avant
    2.0 TFSI Pro Line | Nachtblauw Pareleffect | 2010 | MMI Plus, leder, DAB


  5. #1445
    JW A6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    32
    Posts
    968
    Kudos
    25
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Winterbanden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bensen Bekijk Berichten
    Mijn ervaring is ook dat quattro veel goedmaakt als je op zomerbanden blijft rijden.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FASt Bekijk Berichten
    Wil jij voortaan graag altijd voor mij rijden ... vind ik wel een veilig gevoel.
    Ook voor mij graag. Quattro is een prachtig systeem. Maar vierwielaandrijving is gemaakt om sneller/beter van je plek te komen. Ook in bochten zal het wat voordeel hebben. De crux zit hem echter in het stoppen. Newsflash: mijn FWD remt ook op alle vier z'n wielen, net als jouw quattro aangedreven Audi. Het maakt bij remmen dus geen donder uit of je een FWD, RWD of quattro hebt. Wat wel een groot verschil maakt - en dit wordt keer op keer, door tientallen instanties bewezen - zijn winterbanden. Die hebben gewoon meer grip in de sneeuw en regen.

    Wat volgens mij wel een fabeltje is, is dat ze beter zouden presteren vanaf 7 graden. Ja het rubber van winterbanden gedraagt zich anders bij bepaalde temperaturen dan zomerbanden. Maar ik dacht dat de grootste winst zat in het op een glad wegdek of door sneeuw en regen rijden.
    A3 e-tron Pro Line Plus | Dakotagrijs Metallic | 2015 | Led koplampen, ACC, lane assist, panoramadak, DAB,
    A4 Avant
    2.4 V6 | Mingblauw Pareleffect | 1998 | Airco, sportonderstel, leder, xenon
    A6 Avant
    2.0 TFSI Pro Line | Nachtblauw Pareleffect | 2010 | MMI Plus, leder, DAB



  6. #1446
    DutchCerby's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2014
    Leeftijd
    51
    Posts
    74
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Winterbanden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JW A6 Bekijk Berichten
    Bedoel je de sleutel van de slotbouten? In de A6 4F is hiervoor een uitsparing bij het boordgereedschap. Dat bevindt zich in de kofferbak rechts, achter het luikje/netje.
    Yep, die bedoel ik inderdaad... en daar zit ie dus helaas niet. Ook het dingetje voor het verwijderen van de center cap zit er niet...
    En dat terwijl de verkoper juist de voorbanden heeft vervangen... Die zal die dingen dus niet terug gedaan hebben... lekker.
    Vrees dat ik daar naar kan fluiten.
    Enig idee of ik die kan bestellen zonder enige codes te hebben?

  7. #1447

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2014
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    Ja simpel en ook voor de mensen die gaan tanken in duitsland daar zijn ze verplicht wanneer:

    Het is in Duitsland verplicht winterbanden te hebben indien de winterse omstandigheden dat vereisen. Van winterse omstandigheden is volgens de wet in elk geval sprake bij ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming.

    Daar ga je dan ...

  8. Ad
  9. #1448
    Reggy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    47
    Posts
    15.475
    Kudos
    354
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    S3 8V Limousine IbisWhite I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned

  10. #1449

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2009
    Leeftijd
    60
    Posts
    7.514
    Kudos
    147
    Auto
    Audi SQ8
    Land
    Land

    Standaard

    Vrijdag over een week gaan ze er weer onder. Eerst de Dunlops ophalen bij mijn Duitse maatje
    Audi SQ8 Java Green 4.0 TFSI V8 600pk / 900nm en Q3 45 TFSI

  11. #1450
    Reggy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    47
    Posts
    15.475
    Kudos
    354
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    Voor mij geen winterset met de S4, ik rij daar toch te weinig voor + 4x nieuwe Michelin's + quattro 😉
    S3 8V Limousine IbisWhite I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned

  12. #1451
    bensen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    49
    Posts
    115
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    Een beetje duiding over winterbanden (is wel Belgisch maar zoveel verschilt het weer/klimaat niet in Nederland) :

    Een algemene verplichting om winterbanden te gebruiken heeft, gezien het lage aantal sneeuwdagen in ons land, weinig zin, al kan het wel een oplossing zijn om bij felle sneeuw alleen mensen met winterbanden de baan op te sturen.

    Uit een onderzoek dat het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) vorig jaar uitvoerde in opdracht van toenmalig minister van Mobiliteit Melchior Wathelet blijkt dat winterbanden zeker hun nut hebben, maar dat ze slechts een beperkte impact hebben op het aantal letselongevallen. De meeste letselongevallen gebeuren op een droog wegdek. In 2012 gebeurden amper 2 procent van dergelijke ongevallen bij sneeuw, ondanks de strenge winter.

    Bij ijzel kan geen enkele band ervoor zorgen dat u niet slipt, en hoewel bijna 90 procent van de vrachtwagens is uitgerust met winterbanden bieden winteranden geen oplossing voor vrachtwagens die vast komen te zitten of in schaar staan. Wathelet besliste op basis van deze factoren om winterbanden in België niet te verplichten, maar wel meer in te zetten op aangepast rijgedrag.
    (einde citaat, selectief geknipt)

    Dat in Duitsland, Oostenrijk enz. het gebruik van wintersets verplicht is, veel sneeuwdagen en strenge winters indachtig, is natuurlijk een goede zaak.
    En vergeet ook niet dat de overgrote meerderheid van het wagenpark in NL/B NIET voorzien is van winterbanden. Dus voor zij die hier allergisch voor zijn, hou voldoende afstand, zowel voor als achter

  13. #1452

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    Ik ga ze de eerste helft november ophalen, leuk ritje naar het hoge noorden!
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  14. #1453

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Reggy Bekijk Berichten
    Dat zouden voor NL'se begrippen natuurlijk wel extreme omstandigheden zijn.

    Ik ga overigens altijd voor winterbanden. Ik vind het verschil gewoon overduidelijk, in sneeuw is er geen discussie over mogelijk, maar ook in regen merk je duidelijk dat de limiet met winterbanden wat verder ligt.
    Audi A4 Avant (B6) 3.0 V6 Quattro S-Line '03 - Ebonyschwarz
    BMW 316i (F31) M-Sport '14 - Glacierzilver

  15. #1454

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sham27 Bekijk Berichten
    Ik ga overigens altijd voor winterbanden. Ik vind het verschil gewoon overduidelijk, in sneeuw is er geen discussie over mogelijk, maar ook in regen merk je duidelijk dat de limiet met winterbanden wat verder ligt.
    Precies.
    Al is het maar om je zomersetje dan even een goede schoonmaak/waxbeurt te geven
    Met de A4 rijdt ik 's winters misschien 1000km, maar toch gaan ze eronder.
    Effe lekker sleutelen
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  16. #1455
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    Ons jaarlijkse discussie-topic, heerlijk !


    Als de temperaturen weer duidelijk omlaag gaan, en naar verwachting ook blijven, gaan ze er bij mij ook weer onder. (heb ze al naar de voorkant van de zolder van de garage geschoven.. )
    Ik denk dat medio/eind november wel de grens is dat ik er mee wacht.
    Of ik moet al eerder de strooiwagen signaleren, dan gaan ze er gelijk onder. Heb nl. gepolijste randen op de velgen..

    EDIT:
    Discussie over nut en noodzaak doe ik niet meer aan mee.
    Ik hoop alleen dat het quattro-systeem en/of winterbanden mensen geen schijn-veiligheid geeft....!
    Het helpt allemaal, maar je bepaald vaak zelf of het fout gaat of niet.
    Laatst gewijzigd door Quattro_Vaassen; 30-10-14 om 08:55.

  17. #1456
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.373
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    Ze staan klaar, velgjes in de coating gezet, bandjes zwart gemaakt.
    Alleen wanneer er onder gaan is afhankelijk van het weer.
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  18. #1457
    sterko's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    5.274
    Kudos
    434
    Auto
    Audi RS5

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    Het is elk jaar weer de vraag wat er eerder komt; de zwartepietendiscussie of de winterbandendiscussie. De zwartepietendiscussie heeft dit jaar ruim gewonnen, maar die begon dan ook wel erg vroeg dit jaar. Met eind oktober doet de winterbandendiscussie het ook niet slecht.

    Voor de moetendezomerbandeneralweeropofzaliknogevenwachten discussie zet ik in op eind februari.
    Als in bovenstaand bericht geen ;) staat betekent dit niet dat het bericht niet met een ;) is bedoeld. Indien u zich op wat voor manier dan ook beledigd, geïrriteerd of ongemakkelijk voelt, veroorzaakt door betreffende bericht, betreur ik dit zeer.

  19. #1458
    Reggy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    47
    Posts
    15.475
    Kudos
    354
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    Vorig jaar was het overigens niet echt nodig, geen sneuwvlokje gezien.
    We wachten het weer af.
    S3 8V Limousine IbisWhite I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned

  20. #1459

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    @bensen: dat domme gelul van "ik pas m'n rijstijl wel aan"... echt, dat komt me zo m'n strot uit. In de zomer ga je voor goede banden (high performance) omdat ze beter zijn dan Landsail, of ECO rubber. Waarom ga je dan niet 's winters op een bewezen (!) betere band rijden? Is jouw leven/gezondheid (of beter, dat van je kinderen/familie/partner/vreemden op de weg) je minder waard dan een paar ritjes naar de garage, plus eventueel 6 tientjes? In dat geval: ga 's zomers dan ook op dat LingLong gebeuren rijden joh. Pas je je rijstijl toch gewoon even op aan?

    Niemand belooft dat je altijd grip hebt met winterbanden. Dat staat ook nergens. Wat wél zo is, is dat je méér grip hebt, en niet alleen met sneeuw. Juist met ijzel, lage temperaturen en andere barre omstandigheden presteert een nette winterband gewoonweg beter dan een goede zomerband. Daar kan je niet omheen, en op het moment dat je dat afdoet met "ik rij wel wat langzamer" vind ik (persoonlijke mening!) ronduit strafbaar denkt. Mocht je ooit in de situatie komen dat je moet remmen/uitwijken, en je rijdt iemand kapot omdat je 15 meter remweg meer nodig had (dat voorkomen had kunnen worden als je op goede winterbanden reed), dan ben je m.i. gewoon schuldig aan doodslag/mishandeling door nalatigheid.

    Klaar.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  21. #1460
    bensen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    49
    Posts
    115
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    @bensen: dat domme gelul van "ik pas m'n rijstijl wel aan"... echt, dat komt me zo m'n strot uit. In de zomer ga je voor goede banden (high performance) omdat ze beter zijn dan Landsail, of ECO rubber. Waarom ga je dan niet 's winters op een bewezen (!) betere band rijden? Is jouw leven/gezondheid (of beter, dat van je kinderen/familie/partner/vreemden op de weg) je minder waard dan een paar ritjes naar de garage, plus eventueel 6 tientjes? In dat geval: ga 's zomers dan ook op dat LingLong gebeuren rijden joh. Pas je je rijstijl toch gewoon even op aan?

    Niemand belooft dat je altijd grip hebt met winterbanden. Dat staat ook nergens. Wat wél zo is, is dat je méér grip hebt, en niet alleen met sneeuw. Juist met ijzel, lage temperaturen en andere barre omstandigheden presteert een nette winterband gewoonweg beter dan een goede zomerband. Daar kan je niet omheen, en op het moment dat je dat afdoet met "ik rij wel wat langzamer" vind ik (persoonlijke mening!) ronduit strafbaar denkt. Mocht je ooit in de situatie komen dat je moet remmen/uitwijken, en je rijdt iemand kapot omdat je 15 meter remweg meer nodig had (dat voorkomen had kunnen worden als je op goede winterbanden reed), dan ben je m.i. gewoon schuldig aan doodslag/mishandeling door nalatigheid.

    Klaar.
    Moest het echt crimineel zijn, zoals jij het stelt, dan zou het al lang een wettelijke verplichting geweest zijn! Ik rij gewoon te weinig A6 kilometers op maandbasis (naar het werk met de goede oude fiets) om in dit klimaat voor winterbanden te gaan. En autosnelweg is vooral 's zomers de regel, in de winter verwaarloosbaar weinig.

    Goed dat we hierover nog keuzevrijheid hebben...

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •